Helldén om toa-fiaskot: ”Önskar det gått fortare”

Projektet ”Toa för alla” var ett av den rödgrönrosa majoritetens prestigeprojekt.
Projektet ”Toa för alla” var ett av den rödgrönrosa majoritetens prestigeprojekt.
Stockholm skulle få 70 självrengörande toaletter – nästan gratis.
Men efter fem år är bara drygt hälften på plats och notan skenar.
Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) tycker inte att han kunde gjort något annorlunda.

Avtalet skulle ge Stockholms stad 70 offentliga supertoaletter. I utbyte gav staden bort 350 attraktiva reklamplatser utomhus. Men efter fem år har bara 41 av 70 toaletter öppnat – och notan skenar, visar Mitt i:s granskning.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) är besviken på att det tagit så lång tid.

– Jag önskar att det kunde gått fortare, självklart. Meningen var att det skulle gå fortare, och jag hoppas att alla toaletter snart kommer att vara på plats.

Hur kunde det gå så fel? 

– Det har varit problem att få till bygglov och el som gjort att det dragit ut på tiden.

Notan skenar

Trots att bara drygt hälften av toaletterna har öppnat är pengarna slut och budgeten har överskridits med minst 20 miljoner – nästan en fördubbling.

Vad säger du om att kostnaderna skenat?

– Man gjorde inte en rätt kalkyl över vad det skulle kosta. Många platser har svåra förutsättningar för att dra el och vatten, och då har det blivit dyrt. Men visst är det inte bra att kostnaderna skenar.

Kunde du ha gjort något annorlunda?

– Nej, jag tycker inte det. Beslutet togs innan jag blev trafikborgarråd.

Det har kallats en skitaffär, vad säger du om det?

– Man gjorde en koncessionsupphandling, det vill säga att man får en tjänst i utbyte av en tjänst. I grunden är det ett bra avtal. Men det blev olyckligt att staden inte fick fram de ytor som behövdes i tid.

Mitt i har även avslöjat att den ansvarige chefen på trafikkontoret dessutom köpte privata tjänster av bolaget som grävde avloppen.

Vad säger du om att en chef köpte privata tjänster av bolaget?

– Jag kan inte kommentera detta. Jag kommenterar inte anställda på det sättet.

Vad kan du som trafikborgarråd göra för att en liknande toa-skandal inte händer igen?

– Avtalet med toaletterna löper till 2025. Det är skrivet på ett sätt så att det inte händer igen. Vill man göra en ny upphandling efter 2025 finns all infrastruktur på plats, med vatten el och avlopp. Vilket underlättar för en eventuell framtida aktör.