Få elbilar – men Helldén vill fortsätta storsatsa

Rika måste köpa elbilar för att en andrahandsmarknad ska växa fram, menar Helldén (MP).
Rika måste köpa elbilar för att en andrahandsmarknad ska växa fram, menar Helldén (MP).
Elbilarna är väldigt få och ägs av de allra rikaste.
Trots det vill MP-toppen se ökade krav på laddplatser.
– Vi måste skapa förutsättningar för att få igång en ordentlig marknad, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Tidigare i veckan kunde Mitt i berätta, med hjälp av Ratsits statistik, att de allra flesta elbilar i Sverige och Stockholm är registrerade på företag.

Och att de dessutom är registrerade i rika områden vittnar om att extremt få människor tycks ha möjlighet att köpa en elbil. I Stockholm är det 0,12 procent av alla bilar som är privata elbilar.

 

Fler ska kunna tanka hemma

Förutom bra med stålar spelar möjligheten att ladda bilen hemma stor roll för inför ett elbilsköp, enligt forskarna.

Efter Mitt i:s artikel passar Daniel Helldén på att berätta om deras nya föreslagna krav på de kommunala bostadsbolagen: Obligatoriska laddplatser vid nyproducerade och befintliga fastigheter.

– Vår utgångspunkt är att minst 20 procent av de nya parkeringsplatserna som byggs ska ha en ladd-infrastruktur. Vi säger nu att det även ska komma på plats i gamla fastigheter. Den övervägande delen av alla bostäder är ju i äldre fastigheter.

 Vi får beredskap för en elbils-boom

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd.

 

Måste snabbt bli fler

Han säger att 20 procent bara är början och säger att man kommer behöva skriva upp siffran snabbt – som man exempelvis behövt göra i Oslo där elbils-utvecklingen gått snabbare.

– När man har dragit fram själva grundstrukturen blir det mycket enklare att utöka. Tillsammans med alla andra nya laddstolpar i Stockholm får vi beredskap för en elbils-boom.

Det är extremt få människor som kör runt i elbilar, är det rimligt satsa så hårt på detta?

– Ja, det är det. Om inte ladd-infrastruktur finns så vågar man inte köpa sin elbil. Vi måste gå före, och det kommer att kosta pengar. Men gör vi inte det så klarar vi inte miljö och luftkvalité-målen.

Blir inte det här en satsning som bara gynnar de allra rikaste? 

– Ny teknik är ofta väldigt dyr, men vågar de med pengar inte köpa då får vi inte heller någon ökad andrahandsmarknad.

Fler bilmärken släpper elbilar

Han säger att alla de stora bilmärkena kommer att lansera elbilar inom ett par år vilket innebär sänkta priser.

– Då måste vi skapa de här förutsättningarna för att få igång en ordentlig marknad för elbilar.