Helldén: ”Kan inte lova att vi hinner omvandla Brommaplan”

Bromma bilköer Helldén
En vanlig syn i rusningstid på vägarna i stadsdelen. Daniel Helldén är trafikborgarråd.
Det är snart ett år efter valet, och Mitt i granskar hur det har gått med några av er läsares viktigaste valfrågor.
En het fråga i Bromma är trafiken – hur har det gått med att minska bilköerna?

Alla som åkt bil i Bromma har nog märkt av att det ofta blir långa köer. Att få bukt med trafikkaoset i stadsdelen var en snackis i valrörelsen. Stockholms nu styrande partier lovade att förbättra framkomligheten genom att ta ett helhetsgrepp hela vägen från Brommaplan in till stan, att bygga ut kollektivtrafiken och fixa fler infartsparkeringar.

Hur har det gått?

– Det vi kan konstatera är att det inte finns några quick fix. Men vi måste göra förändringar, säger Daniel Helldén (MP) trafikborgarråd.

Trafikkontoret har presenterat ett antal olika lösningar, som att titta på en fyravägskorsning vid Brommaplan. Nu ska förslagen analyseras djupare innan beslut kan tas.

Något konkret som redan har hänt är att blåbussarna har trimmats, vilket kanske kan få fler att tänka sig välja att ta bussen istället för bilen.

Hinner ni klart innan mandatperioden är slut?

– Jag kan inte lova att vi kommer att hinna att omvandla Brommaplan. Men vi ska försöka göra förändringar så snabbt som möjligt, säger Daniel Helldén.

Vill ha snabbare åtgärder

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) är kritisk mot att så lite händer i frågan om trafiksituationen i Bromma.

– Den nya majoriteten har än så länge stoppat alla möjligheter att bygga om Brommaplan. Men vi menar att en ombyggnation skulle kunna ge en rejält ökad genomströmning. Vi har ju våra förslag, bland om en fyrvägskorsning som skulle göra att bilar och bussar tjänar 3-4 minuter i högtrafik.