ANNONS

Helldén: ”Vill sätta upp fartkameror – men vi får inte”

Daniel Helldén Liljeholmen Liljeholmsvägen
Korsningen Liljeholmsvägen/Liljeholmsinfarten är en av platserna i söderort som ska bli mer trafiksäker.
Nu börjar arbetet med att minska fortkörningarna på flera platser i Hägersten-Liljeholmen genom att bygga farthinder. Men trafikborgarrådet Daniel Helldén hade hellre satt upp fartkameror.
– Det är en otroligt bra och kostnadseffektiv åtgärd, men Trafikverket säger nej.
ANNONS

Förra året beslutade staden att ändra fartgränserna på flera vägar i Stockholm för att öka trafiksäkerheten.

Flera av gatorna finns i Hägersten-Liljeholmen där hastigheterna ändrades till 40 km/h i stället för 30 och 50 km/h.

Bygger farthinder i Fruängen, Liljeholmen och Västberga

Men för att hastighetsgränserna ska hållas av bilisterna ska staden bygga farthinder, en cirkulationsplats och förlänga refuger i Fruängen, Liljeholmen och Västberga.

– Trafikkontoret har pekat ut de platser där det är nödvändigt att göra åtgärder. Vi vill se till att bilarna håller hastigheterna på de här sträckorna, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).

Det arbetet påbörjas nu i september.

Fakta

Här byggs farthinder i Hägersten-Liljeholmen

Fruängen

Fartgupp, så kallade busskuddar, byggs och refuger byggs om och förlängs vid fem platser på Elsa Brändströms gata. Beräknas vara klart i slutet av året. 

Liljeholmen

I korsningen Liljeholmsvägen/Liljeholmsinfarten byggs och förlängs refuger. Busskuddar byggs. Cyklisterna leds om från körbanan till den befintliga gång- och cykelbanan längs med Liljeholmsinfarten. Beräknas vara klart i slutet av året. 

Västberga

Ny cirkulationsplats i korsningen Västbergavägen/Elektravägen. Börjar byggas sommaren 2020 och ska vara klart till hösten samma år.

Källa: Stockholms stad

Trafikverket säger nej till fartkameror

Men att bygga farthinder är en kostsam åtgärd. Daniel Helldén skulle hellre använda mer kostnadseffektiva medel för att förhindra fortkörningar.

– Vi har länge legat på Trafikverket om att få sätta upp fartkameror. Det är en otroligt bra och kostnadseffektiv åtgärd, men de säger nej.

Helldén kan tänka sig kommunala trafikpoliser

För att någon som fastnat på bild i en fartkamera ska kunna bötfällas för fortkörning krävs det att föraren identifieras. Arbetet med att gå igenom bilder ligger på polisens bord, något som är väldigt resurskrävande.

– Vi har sagt att vi kan betala delar av granskningen av bilderna, det skulle ändå bli billigare att sätta upp farthinder. Men vi har fått nej.

Skulle en lösning kunna vara att polisen genomför fler trafikkontroller?

– Det vill vi gärna se. Men polisen har andra saker som måste prioriteras, inte minst den senaste tidens skjutningar. Den grova brottsligheten går före, det förstår jag ju.

En annan lösning skulle kunna vara att flytta trafikbrotten från polisen till kommunerna, säger Daniel Helldén.

– Vi skulle kunna ha kommunala trafikpoliser, vi har resurser för att kunna sköta bevakningen.

Än är det dock inte möjligt att ha kommunala trafikpoliser. För det krävs en lagändring.