Min lokala hjälte

Hembyggt plan flög 16 meter

40 kilo och 10 meter mellan vingspetsarna – KTH-gängets farkost var bland de största och lättaste av de 30 bidragen. Nu ska Sundbybergsborna Kim ­Koponen och Lasse Larsson finslipa konstruktionen tillsammans med Alexander Magnusson, Sebastian Quiroga och Alexander Eriksson.
40 kilo och 10 meter mellan vingspetsarna – KTH-gängets farkost var bland de största och lättaste av de 30 bidragen. Nu ska Sundbybergsborna Kim ­Koponen och Lasse Larsson finslipa konstruktionen tillsammans med Alexander Magnusson, Sebastian Quiroga och Alexander Eriksson.
Alexander Magnusson fick vara pilot eftersom han väger minst.
Alexander Magnusson fick vara pilot eftersom han väger minst.
Frigolit, aluminium och rutiga dukar tog KTH-killarna till oanade höjder.

Trots oflax med vinden flög de nyligen hem ­vinsten i en tävling för hemgjorda farkoster.

­I Red bull flugtag deltar ingenjörer, studenter och glada amatörer med hemsnickrade flygplan. Längst flygsträcka och snyggast plan vinner.

Motorer är förbjudet, i stället springer de tävlande igång planen som – i bästa fall – lyfter och landar i vatten.

27-årige Lasse Larsson från Sundbyberg läser precis som sina medtävlande farkostteknik på KTH. De fick nys om tävlingen via kåren och ställde i år upp för andra gången.

Lasse stod för den aerodynamiska designen.

– Jag har räknat på mått och vikt och analyserat i dataprogram. Det går till exempel att få fram vilka hastigheter man kan komma upp i.

Planet fick aluminiumstomme och vingar av frigolit fästa med fogskum. Farkosten draperades i blårutiga plastdukar. Med målet att slå tävlingens rekord på 78 meter, som sattes i Kalifornien 2013, rullades ”Det bevingade skrovet” ut för rampen på cykelhjul inför tusentals åskådare vid Feskekyrka i Göteborg förra helgen.

Men vinden vände. Planet började nästan omedelbart att sjunka.

– Det var ganska surt. Man måste ha en viss hastighet på luften runt vingen för att kunna lyfta. Eftersom det var medvind hade vi behövt springa ungefär lika snabbt som Usain Bolt för att lyfta. Nu blev det mer som ett långsamt fall, säger 23-årige Sebastian Quiroga.

Farkosten lyckades trots allt sväva 16,3 meter i luften innan den kraschade i älven. Därför var segern oväntad.

– Vi var enormt besvikna och trodde det var kört. När vi hörde att vi vunnit var det en chock, sedan blev man sjukt taggad, säger Lasse Larsson.

Höga poäng i design och show avgjorde. Men planet fick inte följa med hem.

– Vi slog sönder det direkt efter showen. Det är inte mycket att spara på, mest frigolit. Och det är ju det som är kul, man har verkligen en shot.

Nu återstår att finslipa konstruktionen.

– Som regerande mästare måste man ju komma tillbaka. Vi vill ju flyga längre och det finns fortfarande ett rekord att slå, säger Lasse Larsson.

Fakta

Fler flygplan från Sundbyberg

Fler sundbybergare har haft betydelse för svensk flyghistoria. Carl Nyberg, som givit namn åt Nybergs torg, kallades Flyg-Nyberg för sina flygexperiment.

Redan 1874 byggde han en helikopter och 1899 flygplanet Flugan.

Källa: Wikipedia