Hemköp i Skarpnäck börjar med hemkörning

Butikschef Markus Jönsson ser fram emot att börja med näthandel och hemkörning av matkassar till kunderna. Hemköp i Skarpnäck blir fjärde butik i Sverige att testa det nya konceptet på en konkurrensutsatt matmarknad där många kunder redan erbjuder detta.
Ger sig in i kampen om våra matkassar. Butikschef Markus Jönsson ser fram emot att börja med näthandel och hemkörning av matkassar till kunderna. ”Det är kul att vara med från start, att vara fjärde butiken i Sverige”.
Konkurrensen om våra matkassar ökar i Söderort.
Hemköp i Skarpnäck ska börja med näthandel och hemkörning.
– Det är kul att vara med från start, säger butikschef Markus Jönsson.

 

Konkurrensen om matkunderna är hård. Både Ica och City Gross erbjuder redan näthandel och hemkörningar av matvaror. Det finns också en stor flora av prenumerationstjänster, som erbjuder middagskassar med recept hem till köket.

När Hemköps butiker, som ägs av Axfood, börjar med näthandel och hemkörning av nätbeställda matvaror var det självklart att utgå från Stockholm.

– Det är här som det är störst behov. Den stressade Stockholmaren, det är så bekvämt att sitta hem och beställa vid datorn. De flesta gör det på måndagar, berättar Claes Salomonsson, tf presschef på Hemköp.

Tre av kedjans 200 butiker har fått testköra det nya konceptet sedan i september i år. Det har gått över förväntan, uppger Hemköp. Ett av skälen till att utöka med fler butiker ska vara att att de första tre inte hinner med en ökad tillströmning av kunderna vissa vardagar.

Butikschef Markus Jönsson på Hemköp i Skarpnäck känner att det finns en efterfrågan för tjänsten i hans område, det är också nödvändigt att hänga med i tiden. Han är övertygad om att detta kan öka butikens omsättning på sikt.

– Jag har stora förhoppningar om att lyckas. Vi blir första butiken söder om Stockholm. Det kommer bli fullt ös, säger Markus Jönsson och ler.

Hemköpsbutiken har i dag kunder från Skarpnäck, Sköndal, Farsta och även bilpendlare som bor i Tyresö svänger förbi på vägen hem, enligt Jönsson.

– Du kan välja mellan att få hemkört eller att vi plockar klart kassen och då kör du förbi och hämtar upp.

I dagläget är det inte aktuellt att anställa mer personal i butiken. Markus Jönsson planerar att kunna ge de som redan jobbar på timmar mer arbetstid. Beställa mat kan kunderna göra via nätet alla dagar i veckan, men hittills har mönstret varit att de flesta knappar in inköpslistan på söndagen och nio av tio väljer att få maten hemkörd.

– Största dagen för oss blir måndag för att plocka ihop det folk har beställt, tror han.

Markus Jönsson hoppas att butiken med det nya konceptet kan konkurrera även mot stormarknaderna. Hemköp satsar på att slå sig in på e-handelsmarknaden med hjälp av lägre avgifter för extraservicen än konkurrenten Ica.

Kan det verkligen löna sig när det bara kostar en tia för att ni plockar ihop all mat och tjugo kronor för hemkörning?

– 20 kronor för hemkörning är förstås en dålig affär för oss. Men vi vet att kunderna efterfrågar detta och förhoppningsvis så kan merförsäljning och ökad kundstock även göra det lönsamt för oss, förklarar Claes Salomonsson, tf presschef på Hemköp.

 

 

Fotnot: Hemköp i Skarpnäck börjar med näthandel och hemkörning i början av november.