Hemtjänst i Täby ljög om insatser – får sparken

Alla kunder hos företaget ska ha fått fortsatt hemtjänst utan avbrott.
Alla kunder hos företaget ska ha fått fortsatt hemtjänst utan avbrott.
Kommunen säger upp avtalet med hemtjänstföretaget 1:a aktiva valet. Detta efter att flera allvarliga brister upptäckts hos företaget, bland annat ska de ha rapporterat in insatser som de aldrig har utfört.
– Bristerna var så allvarliga att kommunen inte kan fortsätta använda företaget, säger socialchefen Claes Lagergren.

Hemtjänstföretaget det 1:a aktiva valet sparkas ur sitt kontrakt med kommunen. Detta efter att en rad allvarliga brister upptäckts under kommunens senaste tillsyn, vilket kommunen själva meddelat på sin hemsida.

– I sak handlar det om att det finns hemtjänstkunder som inte har fått de insatser som beställts. Företaget har även rapporterat att det har utförts insatser hos hemtjänstkunder vid tillfällen där kommunen vet att det inte utförts några insatser, säger socialchefen Claes Lagergren till Mitt i.

Hur påverkas brukarna av att avtalet sagts upp?

– Kommunens biståndshandläggare har ringt till alla brukare direkt efter hävningen av avtalet. Kommunen har även kontaktat anhöriga och informerat. Personalen på de hemtjänstföretag som tagit över i samband med hävningen har fått information och kan berätta för kunderna vad som hänt.

Kommunen har haft ett avtal med företaget sedan sex år tillbaka och haft omkring 50 kunder.