Hemtjänstföretag lägger ned

Ett populärt hemtjänstföretag väljer att lägga ned sin verksamhet, men kommunen menar att kommunikationen blivit bättre med de övriga utförarna.
Ett populärt hemtjänstföretag väljer att lägga ned sin verksamhet, men kommunen menar att kommunikationen blivit bättre med de övriga utförarna.
Ett Täbys mest populära omsorgsföretag väljer att lägga ned sin hemtjänst. Det eftersom de inte anser sig kunna arbete med kommunens nya system.

Det har nu gått mer än en månad sedan Täby kommun bytte ersättningssystem i hemtjänsten. I det nya systemet beviljas de äldre insatser istället för tid.

Ändringen ledde till stor oro bland hemtjänstföretagen, som menade att det skulle göra det svårare för dem att gå runt. Oron ledde till förvirring, där hemtjänstpersonal och kommun gav olika besked till de äldre om vad som gällde.

Enligt Marie Tid, avdelningschef för äldreomsorgen, ska de problemen nu vara utredda. Efter att ha prövat det nya systemet i månad säger hon att man är på rätt väg. En del av beloppen som fastställts kommer att justeras. Exakt hur nivåerna kommer att se ut är dock inte klart än.

– Vi håller på att räkna på det nu. Den 17 november ska det vara klart, då får utförarna de definitiva beloppen, säger Marie Tid.

Redan nu har dock Kloiber Omsorg AB, ett företag som fått mycket goda omdömen av sina brukare, beslutat lägga ned sin hemtjänstverksamhet för att istället satsa på RUT-tjänster. Anledningen är att de bedömt att de inte kan fortsätta att bedriva sin verksamhet på det sättet de önskar med det nya systemet.

– Jag tycker att det är tråkigt, det går ju inte att bedöma att verksamheten inte går ihop eftersom vi inte har gjort någon räkning på det ännu, säger Marie Tid.

Men de har ju gjort den bedömningen?

– Ja, de har uppfattat det så. Jag tycker det är synd att de inte avvaktade vår räkning, innan dess vet vi ju inte de defenitiva beloppen som vi ska betala ut. Men det är ett val som de gjort, och jag respekterar naturligtvis det.

Kloiber Omsorg har avböjt att kommentera.