Hemtjänstföretag misstänks för miljonfusk

Kommunen fick bland annat fakturor från ett företag som de inte hade avtal med.
Kommunen fick bland annat fakturor från ett företag som de inte hade avtal med.
Företaget Aktiv hemtjänst som fram till i höstas bedrev hemtjänst i bland annat Sundbyberg misstänks nu för att ha tagit betalt för besök som inte gjorts och fuskat med tidsrapportering. Kommunen har nu därför avslutat samarbetet med företaget.

Tidningen E55 avslöjade i måndags att hemtjänstföretaget Aktiv hemtjänst ska ha överfakturerat flera Stockholmskommuner under lång tid.

Företaget har varit verksamt i Sundbybergs stad, Järfälla kommun och Stockholms stad där de ansvarat för både hemtjänst och boendestöd under flera år.

Totalt har de under de senaste åren fakturerat de tre kommunerna sammanlagt minst 92,6 miljoner kronor. Nu misstänks de för att ha fuskat med timmar och tagit betalt för besök som man aldrig gjort.

Kommunen fattade misstankar

Misstankarna om fusk väcktes enligt E55 av Sundbybergs stad redan i september, då de gjorde en stickprovskontroll. 

– Det fanns mönster i tidsregistreringen som gjorde att vi fattade misstanke om att något eventuellt kunde vara fel, förklarar Carina Bergstedt, verksamhetschef förvaltningsstöd äldreförvaltningen i Sundbyberg för E55.

Vid kontrollen kom det fram att företaget fakturerat från ett annat bolag än det som hade avtalet med kommunen. Kommunen tyckte dock inte att de hade nog med bevis för att polisanmäla fusket utan nöjde sig med att häva avtalet. Under uppsägningen hann dock företagen skicka fakturor på ytterligare minst en halv miljon kronor till Sundbyberg stad.

– Vi gör ingen fortsatt utredning. Tidsregistreringen är inte orsak till hävning, utan att de utfört och fakturerat hemtjänst från ett företag Sundbyberg inte har avtal med, säger Carina Bergstedt till E55.

Järfälla polisanmälde

Järfälla kommun gjorde däremot en polisanmälan efter att en tidigare anställd kvinna slagit larm. Kvinnan ska ha utnyttjats då hon som nyanländ behövde ett jobb. Hon betalade 15 000 till en vän som jobbade på företaget och blev efter det anställd med 80 kronor i timmen – svart.

Kvinnan fick sedan jobba mellan klockan 08-21, sju dagar i veckan. Hon ska också ha fått bonus varje månad för att med hjälp av fyra olika telefoner göra tidsregistreringar åt personal som inte fanns enligt E55.

Företaget hävdar enligt tidningen att de inte har fuskat eller haft svart arbetskraft.