På en promenad mellan Näckrosens t-bana och Tuletornen hinner Margareta Larson se ett 50-tal elsparkcyklar.

Flera fordon står, eller ligger, på gräset utanför Skogsbackens bostadshus. Andra står uppradade alldeles utanför porten, trots avsaknad av såväl cykelställ som p-ruta.

– Sundbyberg är en väldigt vacker stad. Det här är nedskräpning av boendemiljön, säger Margareta.

I Storskogen ligger elsparkcyklar utspridda på gräset. Fel, enligt stadens riktlinjer.

I Storskogen ligger elsparkcyklar utspridda på gräset. Fel, enligt stadens riktlinjer.

Alexander Kuronen

Denna "nedskräpning" började hon lägga märka till några dagar innan Mitt i träffar henne i Storskogen.

Ojämnt fördelade

Tekniskt sett är antalet elsparkcyklar i Sundbyberg långt under maxgränsen, enligt Cecilia Wallenius, trafikchef på staden.

Samtidigt kan mängden skilja sig åt mellan stadsdelarna.

Alldeles utanför bostadshuset på Skogsbacken 12 står åtta elsparkcyklar uppradade. "Folk sitter ju och pratar här. Hur kul är det då att ha Limecyklar stående alldeles intill?" säger Margareta.

Alldeles utanför bostadshuset på Skogsbacken 12 står åtta elsparkcyklar uppradade. "Folk sitter ju och pratar här. Hur kul är det då att ha Limecyklar stående alldeles intill?" säger Margareta.

Alexander Kuronen

– I Storskogen är det mycket användning, då vill de placera ut dem där, säger Wallenius.

Hur ser staden på kritiken om att elsparkcyklarna förfular miljön?

– Det kan jag nog inte riktigt svara på. Det är en egen åsikt som var och en får ha.

Inte på gräset

Det kommunala bostadsbolaget Förvaltaren har sin syn på saken – och inte bara när det gäller Skogsbacken.

"Det står elsparkcyklar från den här operatören på fler adresser i Storskogen och tvärgatorna längs med Tulegatan och i övriga delar av Sundbyberg. De står i vägen för våra hyresgäster, utryckningsfordon samt renhållning", skriver trädgårdsmästare Daniel Lindberg till Mitt i.

Trafikchef Cecilia Wallenius tycker å sin sida att parkeringssituationen generellt sett är "tillfredsställande".

Mitt i övergångsstället nära Tuletornen finns en parkeringsruta för elsparkcyklar.

Mitt i övergångsstället nära Tuletornen finns en parkeringsruta för elsparkcyklar.

Alexander Kuronen

När Mitt i visar henne bilder på fordon som står och ligger på gräset blir tonen strängare. Limes tillstånd gäller gatumark och inte fastighetsmark, menar hon.

– De ska inte parkeras i gräsyta utan får enbart parkeras på anvisad plats så som cykelställ och p-rutor.

Vad gör staden när sådant här kommer till er kännedom?

– Vi meddelar respektive bolag.

Hon uppmanar dem som ser tokigt utställda fordon att göra detsamma.

– De har en kundtjänst dit man kan dra iväg ett litet mejl.

Borde staden också jobba för att rätta till det här?

– Precis som i andra markupplåtelser gör vi kontroller. Följer man inte villkoren kanske man inte får ett tillstånd nästa gång man söker.

Skyller på förarna

När Mitt försöker kontakta Lime får vi ett mejlsvar via deras kundtjänst. I mejlet läggs ansvaret för felparkeringarna på förarna. De som parkerar fel får "varningsbrev och böter", heter det, medan Lime själva säger sig ställa ut sina fordon på den av kommunen "anvisade auktoriserade parkeringsplatsen".

Nedanför Tornparken finns en särskild p-ruta för elsparkcyklar.

Nedanför Tornparken finns en särskild p-ruta för elsparkcyklar.

Alexander Kuronen

Daniel Lindberg menar i stället att det är Limes entreprenör, inte användarna, som har ställt ut fordonen på Förvaltarens tomter. Därför, säger han, har han förklarat för bolaget att det inte är tillåtet att göra så.

"Problemet med de flesta av dessa uthyrningsbolag är att de inte ligger i Sverige och har väldigt bristande kundtjänst och lokalkännedom."