Hjördis, 82, tränar på gym

Två gånger i veckan styrketränar sex boende på Enhagsslingan. Nu har de blivit så starka att de måste få starkare vikter. Här tränar Hjördis med hantlar.
Två gånger i veckan styrketränar sex boende på Enhagsslingan. Nu har de blivit så starka att de måste få starkare vikter. Här tränar Hjördis med hantlar.
På äldreboendet på Enhagsslingan är det inte bara aktiviteter som körsång och fika.

Nu har sex pensionärer, den äldsta 90 år, börjat styrketräna två gånger i veckan.

– Så drar vi armen mot oss snabbt och så långsamt tillbaka.

Sjukgymnasten Annika Wallinder peppar de sex pensionärer som bor på Enhagsslingan när de sitter med rosa, gröna och gula hantlar i händerna.

– Det här är bra. Jag får mer kraft i kroppen och har blivit starkare i armar och ben, säger Henny som är den äldsta deltagaren – om en vecka fyller hon 90 år.

Två gånger i veckan träffas de för att styrketräna tillsammans i ett pilotprojekt som startats på äldreboendet och var och en hänger med i övningarna utifrån sin egen förmåga. Styrketräningsgruppen startades för en månad sedan och tanken är att den ska hålla på en månad till för att sedan utvärderas för att se om det är möjligt med en fortsättning. Idén till gruppen kom efter att sjukgymnasten Annika Wallinder och arbetsterapeuten Elin Källberg varit på en utbildning som hölls av Michail Tonkonogi, professor i idrottsfysiologi. Utbildningen är en del av projektet Friska Täby som syftar till att öka den fysiska aktiviteten och välbefinnandet hos Täbyborna.

– Vår utbildning har handlat om hur effektiv styrketräning är för att behålla hälsan och när det gäller just det är styrketräning överlägset. Det här är också en speciell styrketräning som kallas för Senior Power, berättar Annika Wallinder.

Senior Power handlar om att göra ett visst styrkearbete på kortast möjliga tid, det för att kunna utveckla kroppens kraft. Något som forskning visat minskar med åldern. Så även om en person har en bra muskelstyrka så kan kroppens effekt vara svag. Det positiva är att kraften ofta kan tränas upp.

– Än är det för tidigt för oss att säga vad den här styrketräningen fått för effekt på den här gruppen men redan nu kan vi se den motivation som finns hos många av dem. Många av dem känner att det är väldigt meningsfullt, säger Elin Källberg.

Innan gruppen startade så fick de sex äldre som ingår i pilotprojektet gå igenom individuellt vad de vill uppnå för att få en tydlig målbild.

– Många har inte alls tränat på det här sättet tidigare och det är viktigt sen när projektet ska utvärderas, säger Elin Källgren.

När jag pratar med de sex pensionärer som deltar i styrketräningsgruppen tycker alla att initiativet är jättebra. I början var många av dem rädda för att ta i men nu efter bara några veckor behövs nya vikter, träningen har gett resultat.

– Jag känner efteråt att jag är både piggare och starkare. Det är skönt efter att man tränat, berättar Hjördis, 82.

– Det är väldigt trevligt och efterlängtat. Jag känner dagen efter att det tagit och det är en bra smärta, säger Bo, 78.

Ingen av dem som deltar har någon erfarenhet av styrketräning sen tidigare och alla har olika målsättningar.

– Jag vill kunna gå bättre, helst som när jag var 20 år, säger Sten, 86.

– Drömmen för mig är att jag skulle kunna resa mig och jag hoppas på det, säger Kerstin, 87.