ANNONS

Sex hinder som sätter käppar i hjulet för länets cyklister

Cykelbanan vid Nynäsvägen
Vissa sträckor är besvärliga för cyklisterna, som här vid ett arbete vid Gullmarsplan.
Stockholmarna är redo att ta cykeln till jobbet. I coronapandemins spår har allt fler hoppat upp på sadeln.
Men är Stockholm är redo att bli ett län på två hjul?
Tillsammans med cykelexperter listar Mitt i sex hinder som sätter käppar i hjulen för länets cyklister.
ANNONS

Hösten är här och med den cykelpendlarna. Och de blir fler för varje år.

Över 70 000 cyklister per dygn passerar in och ut ur innerstan. Det är dubbelt så många som för 15 år sedan.

Coronapandemin har gjort att ännu fler rullar på länets vägar.

– Trots att många arbetar hemifrån i år är det lika många cyklister, säger Per Karlsson på trafikkontoret i Stockholms stad.

Men det finns hinder som sätter stopp för cykel-boomen. Tillsammans med Jon Jogensjö i nätverket Cyklandeombud i Stockholms län listar Mitt i sex hinder för länets cyklister.

Cykling agendajobb om hindren för Stockholms cyklister.

För få cykelbanor. 60 stråk har utsetts att utgöra det regionala cykelvägnät som ingår i regionens cykelplan. Målet är att det ska vara fullt utbyggt till 2030. 150 kilometer har byggts sedan 2014. Resten är cykelvägar av varierande standard, eller så saknas de helt.

Cykling agendajobb om hindren för Stockholms cyklister.

Dåliga cykelbanor. Bara en mindre del av cykelbanorna längs cykelstråken är tillräckligt breda, säkra och har separata gång- och cykelbanor.

ANNONS

Cykling agendajobb om hindren för Stockholms cyklister.

Dåligt underhåll. Rullgrus i vägbanan på våren, buskar och träd som skymmer sikten längs cykelbanorna på sommaren, lövhalka på hösten och snö och is på vintern.

Cykling agendajobb om hindren för Stockholms cyklister.

Vägarbeten. Bilarna prioriteras medan cyklisterna få krångla sig fram. Omledning med kantsten som inte fasas av och kabel i gatan ökar risen att köra omkull.

Cykling agendajobb om hindren för Stockholms cyklister.

Rödljus. Grön våg gäller för bilarna, cyklister och fotgängare prioriteras inte.

Cykling agendajobb om hindren för Stockholms cyklister.

Bristande kunskap. Nya stadsdelar byggs med dålig cykelinfrastruktur.


Många fler skulle kunna cykla

Målet är att 20 procent av resorna i länet ska vara med cykel år 2030.

Enligt Region Stockholms resvaneundersökning för 2019 är det nu i snitt 11 procent som cyklar till jobbet.

Jon Jogesjö, cyklandeombud

Jon Jogensjö i nätverket Cyklandeombud menar att infrastrukturen måste bli bättre. Foto: Privat

Enligt Region Stockholms analys skulle hälften av länets förvärvsarbetande kunna cykla till arbetet inom 30 minuter med nuvarande infrastruktur.

Med utbyggda cykelstråk på plats är siffran 70 procent.

För smala cykelbanor gör cyklingen otrygg, många vågar inte välja cykel

Jon Jogensjö

– Det största hindret är att för lite pengar satsas på ny cykelinfrastruktur. För smala cykelbanor gör cyklingen otrygg, många vågar inte välja cykel. Det går inte att prata ut folk att cykla på något som inte finns, säger Jon Jogensjö.

Andel som cykelpendlar i din kommun

KommunAndel
Länet11%
Innerstan25%
Söderort10%
Västerort8%
Botkyrka0%
Danderyd20%
Ekerö0%
Haninge3%
Huddinge5%
Järfälla9%
Lidingö6%
Nacka14%
Norrtälje1%
Nykvarn1%
Nynäshamn7%
Salem0%
Sigtuna3%
Sollentuna6%
Solna10%
Stockholm16%
Sundbyberg14%
Södertälje10%
Tyresö3%
Täby11%
Upplands Väsby6%
Upplands-Bro1%
Vallentuna4%
Vaxholm10%
Värmdö2%
Österåker7%

Källa: Region Stockholm

Cykelsamordnaren får många synpunkter

Joakim Boberg, cykelsamordnare i Stockholms stad, får ta emot många synpunkter. Över hela länet finns extra engagerade cyklister, så kallade cykelombud, som är flitiga med att rapportera in konstigheter.

– Det är bra att få veta var det till exempel blivit gropar i cykelbanan, säger han.

Att cyklister är i strykklass medan bilister prioriteras håller han inte med om.

– Men i en växande stad är det en utmaning att hantera all trafik.

Andel som har tillgång till cykel i din kommun

KommunAndel
Länet61%
Botkyrka41%
Danderyd61%
Ekerö50%
Haninge58%
Huddinge45%
Järfälla59%
Lidingö63%
Nacka71%
Norrtälje56%
Nykvarn76%
Nynäshamn52%
Salem36%
Sigtuna66%
Sollentuna52%
Solna58%
Stockholm58%
Sundbyberg45%
Södertälje45%
Tyresö55%
Täby67%
Upplands Väsby61%
Upplands-Bro52%
Vallentuna53%
Vaxholm63%
Värmdö68%
Österåker63%

Källa: Region Stockholm

Inga pop up-banor

I Göteborg och flera städer på kontinenten har bilfiler gjorts om till cykelbanor med hjälp av målarfärg, så kallade pop-up cykelbanor, nu i corona-tider. Det har hittills inte varit aktuellt i Stockholm.

– Men även här har körfält tagits bort för att kunna bygga cykelbanor de senaste åren, Götgatan var först ut, sedan exempelvis Stallgatan och Långholmsgatan, säger Joakim Boberg.

Stockholm satsar i stället långsiktigt och sätter in åtgärder där problem uppstår. Det kan handla om markeringar i gatan, breddning av gång- och cykelvägar och signalprioriteringar.

Så cyklisterna vinner terräng, även om det går sakta. I den regionala cykelplanen ligger tio mil cykelbana utredd som ska byggas de närmaste åren. Och allt fler cykelbanor sopsaltas vintertid, totalt över 30 mil i 15 kommuner och längs Trafikverkets vägar.

Tvärnej på tvärbanan

Men av satsningen på att få ta med cykeln i kollektivtrafiken är det ännu så länge bara på pendeln, Saltsjöbanan och pendelbåten som det är tillåtet, dock inte i rusningstid, och bara om det finns plats.

På lokalbanorna som tvärbanan är det fortsatt nej.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.