Hiss istället för rulltrappa i Nacka t-banestation

T-banestationerna Nacka centrum och Järla kommer att få andra placeringar än planerat på grund av bergkvalitén på platserna. En av uppgångarna vid Nacka centrum får hissar istället för rulltrappa.
T-banestationerna Nacka centrum och Järla kommer att få andra placeringar än planerat på grund av bergkvalitén på platserna. En av uppgångarna vid Nacka centrum får hissar istället för rulltrappa.
Snabbgående hissar istället för rulltrappa. Flytt av en station på grund av dålig bergkvalitet.

Landstinget har gjort flera stora ändringar inför byggandet av nya tunnelbanan till Nacka.

För Nackas tre nya t-banestationer handlar den kanske enskilt största förändringen för resenärerna om att en av uppgångarna vid stationen Nacka centrum, slutstationen vid Nacka forum och den nya planerade bussterminalen, kommer att ligga djupare än beräknat, på cirka 40 meters djup, så djupt att den inte går att nå med rulltrappa från en av nedgångarna.

Istället planerar landstinget att vid norra nedgången bygga snabbgående hissar som resenärerna får ta sig upp och ner till plattformen med.

Provborrningar visar att bergnivån ligger lägre än förväntat på platsen där stationen planeras under Värmdöleden.

Stationen har kvar sina uppgångar i samma lägen som tidigare, norr om Värmdöleden och i anslutning till planerade bussterminalen vid Nacka forum.

Förändringar har gjorts även för station Järla vars spår kommer att ligga cirka 100 meter längre norrut jämfört med tidigare på grund av dålig bergkvalitet under Värmdövägen. Stationen byggs cirka 25 meter under markytan.

Stationen får en uppgång med biljetthall på marknivån vid Värmdövägen, med entréer i en eller två riktningar.

Station Sickla, som ska byggas i en ny stationsbyggnad i anslutning till tvärbanan och Saltsjöbanans station, får oförändrad placering. Östra stationsuppgången får två entréer, en norr om Värmdövägen och en söder om Värmdövägen.

Stationen byggs cirka 35 meter under marknivån och resenärerna tar sig till plattformen med rulltrappa eller hiss.

Byggstarten av nya tunnelbanan planeras till 2018/2019 och den nya tunnelbanan ska stå klar inom sju till åtta år.