Hissen i höghuset är ständigt trasig

Hissen på Magnusvägen 4A i Jakobsberg, där Maud Stense, 86, bor går sönder minst ett par gånger i månaden.
Hissen på Magnusvägen 4A i Jakobsberg, där Maud Stense, 86, bor går sönder minst ett par gånger i månaden.
Hissen i åttavånings- huset på Magnusvägen 4A i Jakobsberg har gått sönder – igen.

86-åriga Maud Stense har inte kunnat lämna sin lägenhet på flera dagar.

– Man blir deprimerad på det här.

Lokaltidningen Mitt i har skrivit om hissen på Magnusvägen 4A i Jakobsberg tidigare. För drygt ett år sedan stod hissen i åtta- våningshuset stilla flera dygn. Maud Stense, som bor fem trappor upp, kunde inte komma ut. Samma sak var det för dem av hennes grannar som har svårt att gå.

Nu har det hänt igen.

I början av förra veckan hade hissen stått still fem dygn, enligt Maud Stense.

– Man blir deprimerad på det här. Järfällahus bryr sig inte, säger hon.

Förra söndagen tvingades hon be dottern om hjälp med att handla mat.

Maud hade inte fått någon information om när felet skulle vara avhjälpt. Den information som eventuellt fanns kanske satt nere i porten, funderade hon, men dit kunde hon inte ta sig. Hon tycker att bostadsbolaget borde dela ut information om varför hissen ideligen går sönder, och när den ska fungera igen.

Förra måndagseftermiddagen, när Mitt i besökte huset, lystes hisschaktet upp av ett starkt sken, troligen ett tecken på att hissen höll på att repareras. Ingen reparatör syntes till, inte heller själva hisskorgen.

En brevbärare som kom uppför trapporna suckade över situationen.

– Hissen står still var fjortonde dag, sa han och fortsatte upp för trappan med posten.

Nere i porten fanns förra måndagen ingen information om varför hissen inte fungerade.

70 trappsteg högre upp i åttavåningshuset, på våning fem, tickade en klocka på Maud Stenses vägg.

– Det blir långa dagar att sitta fast på det här sättet, säger hon.

Efter att ha bott i huset i sju år vill hon byta bostad till en lägenhet där hon inte är beroende av hiss. När hissen stod stilla i sex veckor 2010 fick Maud 700 kronor i hyresavdrag. De som bodde högre upp i huset fick upp till 1 200 kronor, enligt Maud. Hon bedömer att hissen har stått still minst ett par gånger i månaden det senaste året, men vid dessa övriga hisstopp har ingen ersättning utgått.

Hissen började fungera under förra måndagen, enligt Katharina Arvidsson, informationschef på Järfällahus AB. Men förra tisdagen stod den stilla igen, enligt Arvidsson.

Hissen är ett problem, konstaterar hon.

– Vi har ganska många hissar, men den här är en exceptionellt utsatt. Jag förstår att det är jobbigt för dem som bor på i huset på Magnusvägen 4A, det skulle jag också tycka, säger Katharina Arvidsson.

Järfällahus lägger över ansvaret för hissen på entreprenören som ansvarar för hisservicen. Det är också entreprenörens sak att ta reda på orsaken till felet, enligt Arvidsson. På Järfällahus är man kritisk till entreprenörens arbete.

Den uteblivna informationen till hyresgästerna tar dock Arvidsson själv på sig ansvaret för.

– Det är jag som har ansvar för informationen, det är dåligt att information om hissen inte gått ut.

Hyresgäster kommer antagligen att få hyresavdrag för den stillastående hissen, i så fall tidigast på aprilhyran, enligt Arvidsson.

När ska hissen vara i gång?

– Så snart som möjligt.

Vad har du att säga till dem som bor i huset?

– Vi beklagar, vi tycker att det jättetråkigt, säger Arvidsson.

Hissentreprenören som ansvarar för servicen av hissen på Magnusvägen 4A vill inte uttala sig utan hänvisar till Järfällahus.