Min lokala hjälte

Hissen ur funktion i sex dagar

Hissen fungerade inte på sex dagar. För Erik Hult innebar det att han inte kunde bo hemma.

– Jag har reumatism och kan inte gå upp för alla trapporna.

Han tycker att Huge fastigheter borde agera.

Höghuset i Skogås har åtta våningar. Och det är just på åttonde våningen som Erik Hult bor på.

– Först stod hissen still i sex dagar i början av maj. Och nu strular den igen. Det är inte okej.

Huset förvaltas av det kommunala bostadsbolaget Huge fastigheter. För Erik Hult har hissproblemen inneburit att han inte har kunnat bo hemma. Han har reumatism och en gammal arbetsskada som gör att han får ont när han rör på sig.

– Men jag är inte den enda som lider av det här. Här bor barnfamiljer och många pensionärer. De kan ju inte heller ta sig ut.

Själv har han bott på vandrarhem, och han har fått äta på restauranger dagligen, kostnader som han nu önskar att Huge fastigheter ska ersätta honom för.

– Huge måste ta sitt ansvar och se till att hissarna fungerar. Det är för jävligt att de inte kan se till att folk kan komma hem.

Huge fastigheter bytte förra året hissentreprenör. Numera är det företaget Schindler Hiss som sköter om hissarna.

Richard Thomsen, operativ chef vid Schindler Hiss, vill inte kommentera vad det rent tekniskt beror på att hissen i Skogås har stått stilla.

– Vi lämnar inte ut några uppgifter innan vi har pratat med vår kund (läs Huge).

Hur lång tid ska ni ha på er att reparera hissar enligt kontraktet?

– Det är uppgifter som vi inte lämnar ut, säger Richard Thomsen.

Lars Degerheim, affärsutvecklare vid Huge fastigheter, menar att hissarna generellt inte ska stå still mer än någon timma.

– Det låter osannolikt att den har stått stilla så länge.

På frågan om hyresgäster kan få ersättning eller avdrag på hyran då hissen inte fungerat är svaret delvis jakande.

– För de drabbade finns det regelverk som styr om de kan få hyresavdrag på grund av detta, säger Lars Degerheim.

Fastighetsbolagets vd, Åsa Hedenborg, förklarar att hissfirman Schindler har varit på plats.

– Jag kan bekräfta att hissen har krånglat sedan i fredags. Hissfirman fick vänta på reservdelar till måndag. De fick igång den men fick ytterligare ett stillestånd efter det. Den senaste uppgiften är att den fungerar sedan i onsdags. Vi har kollat den två gånger nu.

Har ni fortsatt förtroende för hiss-entreprenören?

– Jag har inte fått all information ännu, men som det låter av det jag har fått fram hittills så har vi fortsatt förtroende.

– Vår servicenivå är att om någon sitter fast ska de vara där inom 30 minuter, annars ska de åka inom 4 timmar. Vi kommer att bevaka att hissen fungerar framöver, säger Åsa Hedenborg.

Erik Hult hänvisas till trapporna när hissen i höghuset i Skogås krånglar. foto: Caroline Cederquist