ANNONS

En historia av krascher – plan efter plan damp ner i västerort

Flygolycka Odalvägen Hässelby villastad 1953
Resterna av en Flygande Tunna som störtade i Hässelby villastad den 1 december 1953. Den 20-årige piloten omkom.
Pensionären Erik Albert Johansson hörde ett brak från träden, kände luftdraget och hann precis titta upp från sitt trädgårdsland.
– Just då slog flygplanet ner mitt framför mig och gick runt.
Olyckan mitt i Hässelby villastad 1953 var ett av många flyghaverier i området under 1900-talet. Nu beskrivs tragedierna i en utställning på Hässelby museum.
ANNONS

Med sitt läge mitt emellan två flygplatser – Bromma och Barkarby – har Hässelby med omnejd haft mer än sin beskärda del av flygolyckor. På bara några decennier under 1900-talets andra hälft inträffade åtminstone ett 15-tal allvarliga haverier, som krävde ett 30-tal människors liv.

Egna minnen av olyckorna

– Det var här de bägge inflygningsbanorna korsade varandra. Och de allra flesta olyckorna händer vid start och landning, säger Christer Persson, medlem i Svensk Flyghistorisk Förening, och en av två Hässelbybor som satt ihop utställningen.

Sten Eklund och Christer Persson, utställningen Flygolyckor i västerort.

Mångårige piloten Sten Eklund och Christer Persson, medlem i Svensk Flyghistorisk Förening, har sammanställt utställningen. Foto: Anders Göransson

Den andre är förre stridspiloten och SAS-flygkaptenen Sten Eklund. Han har egna minnen av flera av olyckorna.

Störtade mitt i bostadsområde

Den värsta var, förstås, den som inträffade på lördagsmorgonen den 15 januari 1977. Ett passagerarflygplan på väg mot Bromma flygplats med 22 personer ombord störtade rakt ner i ett bostadsområde på Ängsullsvägen i Kälvesta.

Förödelsen var enorm, och samtliga ombord omkom.

Flygolyckan i Kälvesta 1977. 22 personer omkom.

Olyckan i Kälvesta är en av de värsta i svensk flyghistoria. Alla 22 ombord omkom, men på marken skadades ingen. Barnen som brukade leka på platsen var inne och tittade på tv. Arkivbild Svensk Flyghistorisk Förening

Eftersom haveriutredarna var bortresta vid tillfället och Sten bodde bara två kilometer från olycksplatsen fick han i uppdrag att ge sig ut med kamera och fotografera främst vingar och stjärtparti. Han kom dit bara 45 minuter efter kraschen.

ANNONS

– Det var fruktansvärda scener, och jag mådde inte bra av det. Det är inga trevliga minnen.

Så minns de Kälvestakraschen

Barnen räddade – av Doktor Dolittle

Han såg direkt att det var massor med is på flygplanet, och haveriutredningen visade snart att isbildning var orsaken till den förfärliga olyckan.

Som genom ett under skadades ingen på marken. Inga hus träffades och platsen för nedslaget, där barn annars brukade leka, var folktom. I själva verket satt barnen denna lördagmorgon klistrade framför tv:n som visade det omåttligt populära barnprogrammet Doktor Dolittle.

Flygolycka utanför Hässelby strandbad 1954.

En sportflygplan med två unga män ombord störtade i Mälaren utanför Hässelby strandbad den 19 september 1954. Planet sjönk direkt och ingen överlevde,. Flygkroppen hittades på 13 meters djup och vinschades upp. Arkivbild Svensk Flyghistorisk Förening

Men de flesta av de dödliga olyckorna drabbade militära flygplan från F8 i Barkarby.

Från början av 1950-talet och drygt 20 år framåt använde flygvapnet J29 – även kallad Flygande Tunnan – som i början av sin tid i flygvapnet var en mycket olycksdrabbad flygplanstyp. Av de 661 plan som byggdes havererade 242, och 99 piloter förlorade livet.

Flygande Tunnan

Tre av dem omkom under loppet av två månader 1953 under inflygning till Barkarby, Två av krascherna skedde med bara en dags mellanrum, den 6 och 7 oktober.

– De var 19 år, kom från samma kurs på Ljungbyhed och hade varit på F8 i en dryg månad. De hade bara 10 timmar i flygplanet och var helt gröna. De skulle definitivt inte ha flugit den här övningen, säger Sten Eklund, som själv gick samma pilotutbildning på Ljungbyhed nio år senare, och flög samma flygplanstyp under flera år.

Flygolycka Råcksta gård 1951

Råcksta gård 1951. Ett brittiskt plan från Royal Airforce på väg från Uppsala till London fick motorproblem över Spånga. I ett försök till nödlandning tog det mark i Blackebergshöjden vid Råcksta gård. Andrepiloten omkom, övriga tre ombord överlevde. Arkivbild Svensk Flyghistorisk Förening

Mindre än två månader efter den dubbla tragedin störtade ytterligare en Flygande Tunna – och det var den händelsen pensionären Erik Albert Johansson bevittnade från sin täppa. Piloten fick motorstopp och försökte nödlanda på en raksträcka på dåvarande Odalvägen i Hässelby, som numera heter Gullvivegränd. Dessvärre slog en av vingarna i en tall och bröts av.

”Jämmer från vägkanten”

Hr. Johanssons vittnesmål från 1953 är skakande:

”Jag sprang över vägen där flygplanskroppen hamnade och bultade på för jag tänkte jag skulle hjälpa ut flygaren om han var där inne. Men så hörde jag jämmer från vägkanten några meter tillbaka och fick se att flygaren låg där.”

Piloten, bara 20 år gammal, avled på sjukhus dagen efter.

Historien bakom dessa och en rad andra haverier i närområdet skildras i utställningen Flygolyckor i västerort som pågår på Hässelby Museum fram till den 1 december. Mer information om utställningen finns här.