ANNONS

Historiskt många Väsbybor fyller 80 i år

Släng händerna i taket, såklart
Ska vi riva hela haket, såklart
Så om alla vill ha mer, skrik, såklart
Ey såklart, såklart.
Släng händerna i taket, såklart Ska vi riva hela haket, såklart Så om alla vill ha mer, skrik, såklart Ey såklart, såklart.
Gympa, stegar och framtidskontrakt.
I år fyller rekordmånga Väsbybor 80 år,
och de är piggare än någonsin.
ANNONS

Alla i Messingens matsal vevar med armarna i luften, ler och sparkar med benen.

Gustav V var kung, Per Albin Hansson statsminister och kaffet ransonerades. Andra världskriget hade pågått i två år när de föddes.

– Ni är den största årskullen jag haft under mina år i Väsby, säger Ann-Charlotte Tjernberg, anhörigkonsulent på Upplands Väsby kommun.

Rekordmånga 80-åringar

I år fyller 276 Väsbybor 80 år. 80 av dem tackade ja till kommunens inbjudan om kaffe och bulle för att informera om vikten av träning och vilken hjälp som erbjuds dagen man får svårt att klara sig själv.

Det kan vara allt från hemtjänst, larm och matleveranser till färdtjänst, nattkamera, särskilt boende och anhörigstöd. Ann-Charlotte Tjernberg presenterar även en framtidsfullmakt, som innebär att man utser en person som kan företräda en i framtiden, om man inte längre kan göra det själv.

Väsbybon Uno Jonsson fyller 80 år i höst. Han vill vara förberedd inför framtiden. Foto: Emil Salmaso

Vikten av träning

Det är ett faktum att kroppens förutsättningar förändras med tiden, konstaterar Upplands Väsby kommuns medicinskt ansvariga sjuksköterska Ulla Lönn.

– Öron och näsa blir större, det kan man inte tro, men så är det, säger hon och möts av skratt.

ANNONS

När kroppen blir stelare är det viktigt att träna balansen för att undvika till exempel fallolyckor, menar hon. Sedan hålls ett kort träningspass med enkla balans- och andningsövningar.

– Det är aldrig för sent att börja träna!

Swing it magistern, kaffet och kanelbullarna ackompanjerades av dans och musik. Foto: Emil Salmaso

Tibetansk städning och framtiden

Berit, som vill vara anonym, berättar att hon håller i gång med tibetanska andningsövningar och qi gong. Hon uppskattar gympa och qi gong, men menar att det behövs psykisk balans också.

Hon har inte hållit på så länge med andningsövningarna men förundras över resultatet.

– Det är jättebra, jag känner mig helt rensad där inne, liksom, hoppsan, nu har jag städat. Det är vädrat!

Uno Jonsson uppskattar också gympan, men är främst här för informationen. Han vill vara förberedd och menar att det är bra att få en tydlig översikt.

– Anhörigstödet tror jag är viktigt att gå igenom, och framtidskontraktet.

Han bor hemma, fyller år i slutet av hösten och har absolut inga planer på att flytta någonstans.

– Men det kan komma som en blixt från klar himmel. Det här är ju inte saker man inte går och tänker på förrän det händer.

Att andas och känna in lugnet är också viktigt. Foto: Emil Salmaso

Fakta

Stöd för äldre att få i Upplands Väsby:

Väsbyfixarna, ett slags gratis vaktmästartjänst för personer över 75 år eller med funktionsnedsättning. Hjälper till med lite allt möjligt, som att sätta upp gardiner och brandvarnare, lyfta saker som är tunga eller står högt upp.

Väsbys vänner, alla är välkomna till seniorcafé Rubinen i Väsby centrum.

Anhörigstöd, för personer till långvarigt sjuka, äldre eller personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsättning.

Broschyren ”Tips för att förhindra fallolyckor”, från Socialstyrelsens satsning Balansera mera. Innehåller en mängd matnyttiga tricks och träningstips.

Biståndshandläggare på Upplands Väsby kommun. Det går att söka på kommunens hemsida eller ringa Väsby direkt. Kommunen lovar att ringa upp inom 48 timmar.

Källa: Upplands Väsby kommun
Fakta

Fyra bra och lätta träningsövningar:

Övningen Kiruna

Sitt på stolen, föreställ dig att den är lika kall som det är i Kiruna och ställ dig snabbt upp. Sjunk sedan långsamt ned igen. Gör övningen mellan fem och tio gånger, gärna en eller flera gånger per dag.

Veven

Sitt ner eller stå upp, sträck upp armarna i luften och rör dem i cirklar.

Andas och få rak rygg

Sitt ner eller stå upp. Ta ett djupt andetag, räkna till tre och andas ut. Räkna till tre och andas in. Upprepa.

Benspark

Sitt ner på en stol, ta ett djupt andetag och räta på ryggen. Spänn magen och dra in naveln.

Sparka eller vifta med benen i tio till trettio sekunder. Tänk på att hålla magen spänd hela tiden.

Benspark 2

Stå upp. Håll balansen genom att luta dig mot något, exempelvis bordet eller med handen mot en vägg.

Böj knät och lyft ena foten bakåt, byt sedan ben.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Upplands Väsby direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.