Så hittar du energin i höstmörkret

Sunniva Åman från Sundbyberg badar och bastar varje onsdag året om på flotten på Södermalm
Sunniva Åman från Sundbyberg badar och bastar varje onsdag året om på flotten på Södermalm
Seriemaraton i soffan eller en löprunda i mörkret. Valet är enkelt för många och vi blir allt fler soffpotatisar ju mörkare det blir utomhus.
Men ska det bli ändring på!
För att samla energi även under hösten så tipsar inspirationsförläsaren och Solnabon Maria Swanström om att göra en dopaminlista, ge komplimanger och att säga nej.

Att krypa in och tända ljus, laga en mustig gryta och tycka att allt är mysigt med höstmörkret passar inte alla. Är du en av dem så, måste du hitta andra sätt att fylla på energikontot i väntan på vårsolen.

Maria Swanström som håller föreläsningar i hur man ändrar invanda tankemönster, ger oss sina bästa tips.
Nummer ett – gör en dopaminlista med tio saker som du vet gör dig glad.

”Ofta behöver vi kicka igång en positiv känsla i oss för att komma ur svackan.”

– Det kan vara foton på något eller någon du tycker om, att ringa en vän som ger energi, en peppig låt som du gillar, en film som du tycker om, en plats som gör dig glad.

Sätt sedan på låten, ring vännen eller se filmen när du har en dålig dag det sätter alltid igång en positiv känsla i oss säger Maria. Mycket handlar om kemin i kroppen.

– Ofta behöver vi kicka igång en positiv känsla i oss för att komma ur svackan, förklarar hon.

Lär dig säga nej

Träning är också ett stående tips.

– Även om man inte är en träningsmänniska så kickar träningen automatiskt igång signalsubstanser och ger oss en lyckokänsla.
Säg också nej till saker för att avsätta tid för att hitta ny energi.

”Var egoistiskt och gör slut med vänner som dränerar dig på energi.”

– Att säga ja till något innebär att du säger nej till något annat, oftast något som har med dig själv att göra. Tänk också över vilka personer som ger och vilka som tar energi. Var egoistiskt och gör slut med vänner som dränerar dig på energi, vi har inte råd med det på hösten, säger Maria.

Ge en komplimang

Hon tipsar också om att se hösten som en nystart.

– Att testa på något nytt som att sjunga i en kör eller gå med i en syjunta, triggar också igång våra lyckokänslor.

Avslutningsvis – har du en riktig skitdag, ge då en komplimang till någon.

– Att ge energi föder energi hos oss själva. Enklaste tricket är att ge någon annan beröm, det är bara win-win.

Redaktionens tips: Åtta sätt att ladda batterierna i höst

1. Bada! Gör som Sunniva Åman och hoppa i plurret året om. Vi skulle föreslå Ulvsundasjön, Pampas nedanför Huvudsta eller Brunnsviken. Kanske kombinerat med en löptur? Se tips nr 2.

2. Ut och spring! Ladda ner en peppande spellista eller en spännande podd och ge dig ut på vägarna i kommunen. På www.jogg.se finns Träningskartan där du kan se var andra Solnabor tränat och få lite inspiration.

”Vi spelar mellan mars till oktober, tre timmar per gång, två dagar i veckan och vi har så kul! Det är så lätt att fastna inne”, säger Sonia Strandberg, 82, i rosa jacka, som spelar boule ihop med Bill Mårtensson, Eva Sars och Solveig Larsson från PRO på golfängarna. Foto: Åsa Sommarström

3. Testa en ny utomhussport. Förhoppningsvis gör nytändningen att du glömmer rusket. Vi tänker föreslå golf – kanske hos FairWay Golf i Ulriksdal, rullskidor – hör med Sundbybergs IK som har kurser, paddla kajak – uthyrning finns till exempel intill Pampas marina, boule – banor finns bland annat på golfängarna intill Lötsjön och på Rådjursstigen i Bergshamra.

Bosse och Wivi Eriksson, har flera olika äppelsorter inympade på sitt träd i Råstahem. ”Tidigare år har det varit många som kommit in och frågat om de kan få plocka lite äpplen, vilket är jättekul. Vi kan inte ta hand om allt själva och slänger säckvis med äpplen”, säger Wivi. Foto: Åsa Sommarström

4. Bunkra inför vintern. Trädgårdarna dignar av frukt som ingen hinner ta hand om. På Facebook kan fruktletare och fruktträdsägare hitta varandra via grupperna Fruktförmedlingen och Jag vill ha frukt. Även på www.aktavara.org/fruktformedlingen och fruktkartan.se kan du hitta fruktträd och buskar på villatomter och allmän mark. Eller så kliver du helt enkelt in på en villatomt och frågar om du kan få skörda lite. Än är det inte heller för sent för att ge sig ut och leta efter svamp. Sök efter sänkor där det är fuktigt och gärna skuggigt med mycket mossa.

5. Ut och fota! Det är något alldeles särskilt med ljuset under hösten som kan göra även de mest vardagliga ting till vackra stilleben. Till exempel så ordnar Solna Fotostudio fotokurser, eller så testar du dig fram på egen hand, tips och idéer finns i mängder på internet. Dessutom kan du skicka in dina höstbilder till Mitt i så kan du få din bild publicerad. Mejla bilden samt var en är tagen och av vem: sundbyberghost@mitt.se.

Maj Nygårds är ute och går med malteserbröderna Malte och Anton minst tre gånger om dagen, gärna runt Råstasjön. ”Det här är livet, jag uppmana alla mina vänner att skaffa hund. De är sällskap, trygghet och är aldrig gnälliga som gubbar kan vara”. Ta gärna sällskap med en hundägande vän om du har svårt att komma ut, tipsar Maj. Foto Åsa Sommarström

6. Låna en hund. Ett sätt att tvinga sig upp ur soffan kan vara att stämma träff med en vän – förslagsvis en fyrbent sådan som inte kan säga nej. På www.hittahundvakt.se och dogbuddy.com kan du hitta hundägare som behöver hjälp eller anmäla dig som intresserad av att ta hand om en vovve.

7. Gå med i en kör. Gillar du pop så tar sångarna i kören Joyvoice, ton i både Solna och Sundbyberg. Både Solna kyrka, Råsunda kyrka och Svenska kyrkan i Sundbyberg har också kyrkokörer med blandad repertoar.

”Det är lättare att hålla i gång och träna när man har barnen med sig som ändå måste komma ut varje dag. Dessutom är det skönare att träna ute”, säger Anna Stenbacka från Frösunda, i grå tröja, som är här med sin son Nicolas, 9 månader. Pernilla Fyhr, i röd tröja, som är här med Leo, 6 månader håller med. Foto: Åsa Sommarström

8. Gå på utegym. Gratis träning med frisk luft på köpet. Antingen köper du ett eget gummiband och följer mammagruppens exempel, eller så drar du på handskarna och beger dig till utegymmet vid Ursviks motionsområde, Lötsjön, vid Vackra vägens slut (mittemot lekplatsen) eller Löfströms allé 5 (i anslutning till Friskis och Svettis).