ANNONS

De kodade ihop hjälptjänsten över en helg – kan bli hjältar

Solnaborna Johan Ehrenfors, Therese Persson och Daniel Eriksson, tre av Telehelps fem grundare.
Solnaborna Johan Ehrenfors, Therese Persson och Daniel Eriksson, tre av Telehelps fem grundare.
Johan Ehrenfors och hans vänner kodade ihop Telehelp - tjänsten som knyter ihop sjuka och personer inom riskgruppen med lokala volontärer. Tjänsten prisades på Hack the crisis och nu är de nominerade till Min lokala hjälte.
– Vi gör vårt bästa, säger Johan Ehrenfors.
ANNONS

Corona har försatt människor i karantän och arbetslöshet, och ställt in nöjen som bio, konserter och födelsedagskalas. Plötsligt finns det mycket mer tid. För att härda ut coronakrisen bestämde Solnaborna Johan Ehrenfors, Therese Persson och Daniel Eriksson tillsammans med Dennis Lioubartsev och David Ekvall sig för att delta i Hack the crisis, ett hackaton som uppkom på initiativ av regeringen.

Vann pris för tjänsten

Under en helg kodade vännerna fram Telehelp, en tjänst som sätter riskgrupper eller sjuka i kontakt med lokala volontärer. För tjänsten vann de ett pris – och nu är de nominerade till Min lokala hjälte.

– Det är glädjande, det var en överraskning. Det låter som det är mycket att leva upp till också, men vi gör ju vårt bästa såklart.

De har startat hjälplinje för äldre, Solna, coronaviruset

Solnaborna Johan Ehrenfors, Therese Persson och Daniel Eriksson.

Det har gått en månad sedan Hack the crisis. Hur har det gått?

– Vi har fått mycket positiv feedback. 130 personer över hela Sverige har signat upp sig. Men att nå ut till riskgrupper som faktiskt behöver hjälp har varit väldigt svårt, många äldre har inte internet.

En tjänst för alla

 

Johan understryker att tjänsten inte bara är till för äldre, utan för alla.

– Det kan likväl vara en 30-åring som är sjuk som borde hålla sig hemma.

ANNONS

Telehelp har börjat annonserna något mer analogt för att nå ut till äldre och mindre digitala individer. Foto: Telehelp

Vad behöver de flesta hjälp med?

– På Facebook ser vi mycket att många måsta äta, så hjälp med att handla mat har vi fokuserat mest på.

Hur ser framtiden ut?

– Vi har våra vanliga jobb, så det här är ingenting som vi kommer arbeta med på heltid. Men vi kommer fortsätta att försöka sprida ut det under så lång tid som möjligt. Vi har gjort det tekniska så att det funkar.

Vem är din lokala hjälte?

Vem tycker du är en riktig vardagshjälte? Skriv till oss och berätta varför den personen ska nomineras och vad den gjort som gör vardagen lite bättre.

Här kan du nominera
















ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Stockholm direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.