De tror på elevernas utveckling

Lidingö träningsskola; Min lokala hjälte
Elisabeth Cederström Winqvist,mentor och Cecilia Nordén. Annika Jörgensson, elevassitenter
Elisabeth Cederström Winqvist och hennes arbetslag på Lidingö särskola ser inga hinder för att ge barnen en utvecklande skolgång.
– Att komma ut i samhället, synas och visa att det är det olika är bra är en viktig uppgift för skolan, säger hon.

De yngsta eleverna på Lidingö särskola har dagar fulla av utflykter, lärande och en hel del skoj.  Häromveckan var de till exempel på musikal med de populära Babblarna. Snart är det dags för en utflykt till Naturhistoriska museet för att få koll på  temat människokroppen.

Elisabeth Cederström Winqvist , Cecilia Nordén och Annika Jörgensson jobbar med de yngsta barnen på Lidingö särskola, på träningsskolan, den del av särskolan som är till för barn med de allra största behoven. Det är för sitt arbete med de här barnen som en läsare nominerat dem till ”Min lokala hjälte”.

Vi ser det friska i varje elev

Eleverna saknar tal, flera behöver hjälpmedel för att förflytta sig och kommunicera. Ibland krävs akut medicinsk hjälp. Men det är inte fokus för lärarteamet.

– Vi ser det friska i varje elev och fokuserar på att det är skola här, säger Elisabeth.

För att kommunicera jobbar de med bilder, tecken och symboler. Målen är individuella. Det kan handla om att lära sig kommunicera ett ja eller nej, eller använda sina händer.

– För oss är det viktigt att våga ställa krav, lita och tro på att eleverna utvecklas.

Att röra sig ute i samhället är också en viktig sak.

– När vi åker Lidingöbanan får eleverna alltid själva visa sin biljett. Det är träning både för dem och för konduktörerna som får erfarenhet av att bemöta människor som kommunicerar annorlunda, säger Elisabeth.

Vad är en vardagshjälte för dig?

– En eldsjäl som är engagerad –  inte för att få bekräftelse från andra, utan för att man vill göra skillnad.

Huvudpartners