Högre p-avgift väntar stans bilägare

I Lilla Alby föreslås taxan höjas till 10 kronor.
I Lilla Alby föreslås taxan höjas till 10 kronor.
Snart blir det dyrare att parkera i centrala Sundbyberg.

De nya taxorna ska jaga bort pendlarparkerare och lätta på p-platstrycket.

Parkeringsstrulet i centrala Sundbyberg, inte minst i Lilla Alby, har retat upp bilägarna under flera år. En stor del av problemet är att p-platser belägras av jobbpendlare som för fem kronor i timmen har sina bilar stående i stadsdelen.

I fredags lades ett förslag fram på förändrade taxor i Sundbyberg. Avgifterna i zon E, vilket bland annat innefattar Lilla Alby, höjs till 10 kronor per timme.

Det tror stadskommunalråd Stefan Bergström (C) gör Lilla Alby mindre lockande att parkera i och frigör platser för de boende.

– Den nya taxan i Lilla Alby kommer att ligga över taxorna på Solnasidan. Vi räknar med att arbetspendlarnas parkering minskar om avgiften höjs. Det är svårt att säga hur mycket, det ska bli intressant att se, säger han.

I parkeringszon B och C föreslås höjningar på omkring 80 procent. Det kan lösa en del av problemet runt Sturegatan, menar Bergström. Där har både handlare och kunder påtalat en stor brist på p-platser.

– Jag tror det leder till en större omsättning av parkeringsplatser och det blir lättare för folk att få tag i en plats. Tar man bilen till Sturegatan för att handla tror jag det kvittar om det kostar några kronor mer i timmen, säger han.

I förslaget ingår ytterligare tre zoner med högre p-avgifter, 25, 30 respektive 35 kronor i timmen. Zonerna finns inte idag men ska kunna införas vid behov i ”särskilt attraktiva lägen”.

– Det kan vara vid byggen och avstängningar tillexempel, eller på enstaka centrala gator. Då får vi beredskap att höja taxorna och laborera med tider om det behövs, säger Stefan Bergström.

Beslut om de nya p-taxorna väntas tas i juni. När Mitt i Sundbyberg pratar med frustrerade bilägare i Lilla Alby som trots boendeparkering sällan hittar p-plats, har flera föreslagit dygnet runt-avgift som i Solna, och kraftiga höjningar för besökare och företag.

Stefan Bergström säger att frågan är en ständig process och att man får utvärdera vartefter.

– Det är inte nödvändigt att ha avgift dygnet runt tror jag, även om det kan bli så på vissa gator. Det här är rimliga nivåer i det här läget.

En parkeringsutredning, där man bland annat sett över beläggningsgrad på p-platser och invånarnas körvanor, ligger till grund för de föreslagna förändringarna. Enligt den rullar 35 procent av bilarna i Sundbyberg relativt lite, runt 15 mil per vecka.

För att fler istället för att äga egen bil ska välja bilpool, vilket man bedömer skulle minska trycket på p-platser, vill staden införa särskilda p-tillstånd med fast avgift för bilpoolsföretag. En bilpoolsbil ersätter fem privatbilar, enligt utredningen.

Utredningen visar också att mellan 50 och 70 procent av de parkerade bilarna på utvalda mätplatser i Sundbyberg är registrerade i andra kommuner än Sundbyberg.