ANNONS

Högtryck i Joakims cykelverkstad trots coronatider

Joakim Söderström Bike Room
Butiken rullar bra. Joakim Söderström har kunnat nyanställa.
Vår, torrt på vägarna och smittorisk i kollektivtrafiken. Då blir cykeln ett pendlingsalternativ för allt fler.
Vallentunabon Joakim Söderström, som driver Bike Room i Kyrkbyn, har högtryck både i butik och verkstad.
ANNONS

Det är över tio år sedan som cykelbutiken i Vallentuna centrum slog igen. Så vi fick ta oss över kommungränsen för att hitta en. Men ägaren Joakim Söderström är från Uthamra och har hälften av sina kunder från Vallentuna.

I veckan fyllde Bike Room två år och samtidigt kunde han välkomna två nyanställningar, varav en också är från Vallentuna. Cykelpendlingstrenden har sedan länge drivits på av miljö- och hälsomedvetenhet.

Mindre smittorisk

– Det började för flera år sedan, säger Joakim Söderström. Och nu kommer kunderna in och säger att de inte vill åka buss mer. De har funderat länge och vill slå till på en cykel. De vill inte sitta tätt med andra resenärer.

Även verkstaden har fullt upp.

– Det är ett fruktansvärt tryck på service. Trots att vi är tre som arbetar heltid nu har vi nästan tio dagars väntetid. Det bokas för fullt på hemsidan. Folk säger rakt ut att de ogärna åker till en stor affär på grund av smittorisken. Här känns det tryggare, där det oftast bara är ett par kunder inne samtidigt.

Petter Svärd Bike Room

 

Vallentunabon Petter Svärd började sin anställning i förra veckan efter att ha jobbat på Cykelkraft, som gick omkull i början av året.

– Det här lite som att komma tillbaka till mitt ursprung. Min far var cykelhandlare i Hjo och jag är uppväxt i en sådan här liten butik.

ANNONS

Risk för cykelbrist

Kundtillströmningen påverkas inte av coronakrisen. Men leverantörerna gör det.

– Våra cyklar kommer att vara slut om någon månad, säger Joakim Söderström. I Kina tillverkas 95 procent av alla cykelramar till världens producenter. De har precis kommit igång igen för att kunna leverera. Men då ligger USA och Europa i spillror. Så det här året blir superproblematiskt. Om man kommer in till midsommar kommer jag antagligen behöva säga att det är slut.

Lager i Mjölby

Han förbereder sig genom att samarbeta om inköp med några andra cykelbutiker. De köper in så mycket de kan och har just nu ett par tusen nya cyklar i ett lager i Mjölby.

– Det finns fortfarande kvar på de europeiska lagren. Men om det inte finns några bromshandtag, däck eller andra delar så blir det ändå stopp i produktionen. Det gör oss oroliga.

Reservdelar på lager

Men reparation och underhåll kommer de att klara. I hörnet står ett berg av bruna kartonger med nyinkomna reservdelar.

– Vi vågar inte chansa och har beställt så mycket vi får plats med. Så service kommer vi att kunna erbjuda under hela året, säger Joakim Söderström.

Fakta

Det här behöver du kolla på vårcykeln

• Viktigast är säkerheten. Se till att bromsar, belysning och drivlina är i bra skick. Man behöver väl fungerande bromsar och fräscha belägg. Har du fälgbroms måste du se till att ha fräscha gummin, annars faller de isär.

• Kedjan ska vara smord. Men med måtta. För mycket olja smutsar ner kläderna och skadar cykeln.

• Kolla att däcken inte är blankslitna, då blir det svårare att bromsa. Förvånansvärt många kör också med dåligt lufttryck i däcken.

• Mjuka eller lösa ekrar kan i värsta fall få hjulet att vika sig.

Källa: Joakim Söderström och Petter Svärd på Bike Room
ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Vallentuna direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.