Högtryck på semmelfabriken

Mathias Storm är en av många säsongsarbetare som arbetar med semlorna.
Mathias Storm är en av många säsongsarbetare som arbetar med semlorna.
Semlorna bakas för hand – och med kärlek, anser personalen på Alimenta.

– En semla är att unna sig en belöning utan att ha något att fira, säger marknadschefen Kjell Dermby.

Personalen går i skift, nattarbetarna har just gått hem. Men snart är de högintensiva veckorna över – för det här året.

– Under 14 veckor producerar och säljer vi 700 000 semlor, säger Kjell Dermby.

Bilarna står parkerade huller och buller utanför företaget Alimenta i närheten av Huddinge centrum. Folk skyndar in till semle­fabrikens lilla bakficka, en liten butik, och kommer ut med gräddbakelserna.

Inne i bageriet är Mathias Storm en av många tillfälliga arbetare som kallas in under semlehög­säsongen. Hans uppgift är att paketera bakverken.

– Jag packar ihop 20 000 semlor om dagen, så jag blir ju lite trött på att se dem. Men jag älskar att vara här – även om jag inte vet om jag kommer att äta någon semla i år.

Semlorna läggs två och två i förpackningar, och fortsätter sedan ut i små lastbilar som tar god­sakerna till Coop, Ica, Hemköp och många fler butiker runt i Stockholm.

– Vi gör semlor som är ”top notch” och levererar dem färska till butikerna varje dag, förklarar Kent Johansson, försäljningschef.

Semlorna produceras som på ett rullande band – fast för hand. Bagarna gör själva bullen, sedan tar semlelaget över. En skär locket, en lägger i fyllningen och en tredje spritsar grädde.

På frågan om det går att massproducera semlor och ändå behålla en smakgaranti svarar Kent Johansson jakande.

– Alla görs efter samma recept, men varje semla skiljer sig åt lite. Det är ett hantverk, så alla bagare och konditorer lägger dit sin egen personliga lilla touch.

Chefsbagaren tar också stickprover och smakar och bedömer att såväl smak som utseende håller måttet.

– Semlorna ska ju även vara ­visuellt fina. Några kan falla bort, och dem kan vi sälja billigare i vår butik.

Att företaget säljer 700 000 semlor på en säsong menar de båda är ett betyg på kvalitet.

– Vår kombination av bulle, grädde och semlefyllning är sagolik, säger Kjell Dermby.

I fyllningen ingår varken mandlar eller mandelmassa – i innehållsförteckningen går det att läsa att fyllningen består av aprikoskärnor och aromämnen. Att det skulle ha ekonomiska orsaker nekar de till.

– Den stora anledningen att vi utesluter mandlar är för allergiker. Det är inte för att det är billigare utan för att många inte tål mandel, förklarar Kent Johansson.

Mandel eller inte – Alimentas bilar fortsätter att rulla ut med sina semlor. Klockan är elva på förmiddagen och i den lilla försäljningsbutiken är semlorna slut för dagen.

Fakta

Har gjort semlor i 56 år

Alimenta startade 1957, som ett lokalt bageri och konditori för Storstockholm.

Redan från början var semlor en del av sortimentet och har alltid varit den största produkten. På andra plats kommer lussekatter.

70 procent av sortimentet är bageriprodukter, och företaget strävar efter att sälja mer matbröd.

Förutom den klassiska semlan produceras en med vaniljkräm.

Källa: Alimenta