Elva kronor i timmen. Så mycket vill majoriteten i Stockholms stad höja taxan för besöksparkering när 3000 parkeringsplatser i innerstaden föreslås bli taxa 2 i stället för taxa 3.

Syftet är att förbättra tillgången på lediga parkeringsplatser.

– De stora vinnarna är de bilister som i dag åker runt och runt och letar efter en parkeringsplats, sa trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) till Mitt i förra veckan.

Förslag till ny utbredning för taxeområde 1 och 2.

Förslag till ny utbredning för taxeområde 1 och 2.

Stockholms stad

På Östermalm, där det i dag bara är några kvarter mellan Östermalmstorg och Stureplan som har taxa 2, flyttas den gränsen till Karlavägen och Narvavägen, enligt förslaget.

"Värre närmare gränsen"

Flera Östermalmsbor som Mitt i har pratat med är skeptiska till prishöjningarna, dock utan att vara oroliga för negativa konsekvenser för egen del.

– Jag har boendeparkering och vill ha bra tillgång till platser, själva avgiften för besöksparkering påverkar mig inte personligen, säger Eva Selldén som bor i kvarteren.

Eva Selldén, Östermalm: "Jag har boendeparkering och vill ha bra tillgång till platser, själva avgiften för besöksparkering påverkar mig inte personligen. Men jag tycker att det är fel väg att gå att bara höja parkeringsavgifterna, man borde ordna fler parkeringsplatser i stället."

Eva Selldén, Östermalm: "Jag har boendeparkering och vill ha bra tillgång till platser, själva avgiften för besöksparkering påverkar mig inte personligen. Men jag tycker att det är fel väg att gå att bara höja parkeringsavgifterna, man borde ordna fler parkeringsplatser i stället."

Johan Sjölund

Gärdetbon Marianne Hagberg tror att höjda priser i områdena närmare city kan öka trycket på platser längre ut.

– Men jag tror inte att det är så många som åker ända upp på Gärdet för att leta efter platser, det är nog värre närmare gränsen mellan de olika taxorna.

Marianne Hagberg, Gärdet: "Om det blir dyrare att parkera närmare stan spiller det så klart över på områdena längre ut. Men jag tror inte att det är så många som åker ända till Gärdet för att leta efter platser, det är nog värre närmare gränsen mellan de olika taxorna. Jag har boendeparkering och är inte orolig för egen del."

Marianne Hagberg, Gärdet: "Om det blir dyrare att parkera närmare stan spiller det så klart över på områdena längre ut. Men jag tror inte att det är så många som åker ända till Gärdet för att leta efter platser, det är nog värre närmare gränsen mellan de olika taxorna. Jag har boendeparkering och är inte orolig för egen del."

Johan Sjölund

Undviker Vasastan

Idag är hela Kungsholmen taxa 3, med undantag för stråket Fleminggatan-Sankt Eriksgatan. I förslaget blir området från Scheelegatan och österut taxa 2.

– Jag tror att man helt vill få bort bilarna helt från innerstan. I Vasastan är det samma sak och då tar jag helst inte bilen dit alls. Men här på Kungsholmen berör det inte mig personligen eftersom jag har garageplats, säger Madeleine Gustafsson.

Madeleine Gustafsson, 61, Kungsholmen: "För bilägare är det så klart negativt, jag tror att man helt vill få bort bilarna helt från innerstan.Här  I Vasastan är sak samma, jag helst inte bilen hit alls. Det berör inte heller mig personligen eftersom att jag har garageplats."

Madeleine Gustafsson, 61, Kungsholmen: "För bilägare är det så klart negativt, jag tror att man helt vill få bort bilarna helt från innerstan.Här I Vasastan är sak samma, jag helst inte bilen hit alls. Det berör inte heller mig personligen eftersom att jag har garageplats."

Fanny Cassel.

För Norrmalms del innebär förslaget att taxa 1 utökas från ett mindre stråk utmed Klarabergsgatan och Hamngatan till hela området upp till Kungsgatan och bort till Birger Jarlsgatan, utom Blasieholmen.

– Det är ett sätt att få bort bilar. Det är okej för mig. Om de lägger pengarna på att få kollektivtrafiken bättre. Vi måste sluta köra bil, fast det är så smidigt, säger Klas Lindbergson från Åkersberga och parkerar i stan då och då.

I dag är det bara tillåtet att parkera maximalt en timme i taxa 1, och det finns inte heller någon möjlighet till boendeparkering. Dessa begränsningar kommer dock inte att gälla i de områden som föreslås ändras från taxa 2 till taxa 1, enligt förslaget.