Hon är en av många jobbpendlare

Lotta Christensson pendlar nästan varje dag mellan Danderyd och Stockholm, men transportsätten skiljer sig åt: "Det blir cykel, tunnelbana, tåg eller bil. Ibland springer jag också."
Lotta Christensson pendlar nästan varje dag mellan Danderyd och Stockholm, men transportsätten skiljer sig åt: "Det blir cykel, tunnelbana, tåg eller bil. Ibland springer jag också."
Köer på motorvägen och trängsel i tunnelbanan. Tre av fyra jobbande Danderydsbor lämnar kommunen när de ska till jobbet.

– Jag tycker att folk stressar alldeles för mycket, säger Lotta Christensson, som varje dag pendlar mellan Danderyd och Stockholm.

Få jobbpendlar i samma utsträckning som Danderydsborna. Hela 75 procent av de invånare som jobbar gör det i en annan kommun än sin egen, blott fyra av landets kommuner har en högre siffra än så. Det visar färsk statistik från Statistiska centralbyrån (SCB). Totalt är det i dag närmare 11 000 av Danderyds cirka 32 000 invånare, där ingår även barn och pensionärer, som jobbar någon annanstans än i hemkommunen.

Klockan är sen eftermiddag och mörkret har tagit över vid infartsparkeringen vid Danderyds sjukhus tunnelbanestation. Klumpvis kommer horder av folk upp från tunnelbanesystemet som är på väg till sina bilar. En av dem som nästan dagligen korsar kommungränsen är Lotta Christensson, 37, från Stocksund. Just den här dagen har hon tagit tunnelbanan för att ta bilen den sista biten hem.

– Jag jobbar oftast inne i stan och tar mig till jobbet på alla möjliga sätt. Det blir cykel, tunnelbana, tåg eller bil. Ibland springer jag också.

Springer du hela vägen in till stan?

– Ja, jag tycker alla sätt fungerar bra, men allra bäst tycker jag om att springa, säger Lotta Christensson.

Att springa hör väl inte till de vanligare sätten att ta sig till jobbet, desto fler är de som väljer att ta tunnelbanan, bilen eller Roslagsbanan.

– Jag tror att anledningen till varför så många Danderydbor jobbar i en annan kommun än den egna är att där finns många högutbildade och de söker sig gärna till lite större arbetsplatser där det finns utrymme för lite mer specialiserade jobb, säger Shula Gladikoff, samordnare på kommunsamarbetet Stockholm Nordost.

Stockholm Nordost-kommunerna, som förutom Danderyd består av Norrtälje, Täby, Vallentuna, Vaxholm och Österåker jobbar för att förbättra kollektivtrafiken i området. Högst på priolistan står, enligt Shula Gladikoff, att få en utbyggd spårburen kollektivtrafik (mer om det kan du läsa på sidan 10).

– Det skulle betyda väldigt mycket. Något som känns angeläget är att få till en förlängning av Roslagsbanan. Många i regiondelen, kanske i synnerhet i Danderyd, har internationella kontakter och det skulle underlätta väldigt mycket för dem, säger Shula Gladikoff.

Men bland de Danderydbor som Mitt i talar med är de flesta väldigt nöjda med hur deras respektive jobbpendlande fungerar. Lotta Christensson, som när hon inte pendlar jobbar med personligt ledarskap och livsstilsanalyser, ser ett annat problem i rusningstrafiken.

– Det är många som känns stressade. Ibland är det ju galet mycket folk i tunnelbanan men stressen märks kanske allra mest i bilköer. Många säger att ”jag är så stressad”, fast det egentligen handlar om dålig planering, säger hon.

Efter nyår inleds den så kallade Sverigeförhandlingen där framtiden för spårtrafiken i nordostsektorn ska avgöras.