Hon bröt benet vid cykelolycka

Tuula-Riitta Rahi kommer att få en lång konvalecensperiod, men hon är glad att hon inte skadade sig ännu värre i olyckan.
Tuula-Riitta Rahi kommer att få en lång konvalecensperiod, men hon är glad att hon inte skadade sig ännu värre i olyckan.
Tuula-Riitta hade varit på utflykt och var på väg hem då en ung cyklist körde på henne i Rinkeby. Hon föll och bröt lårbenshalsen. Nu vill hon ta upp problemet med oförsiktiga cyklister och mopedförare.

Cykeln kom från ingenstans i hög fart och förändrade i ett slag Tuula-Riitas liv.

71-åringen var på väg hem med en väninna från en utflykt till Hagaparken och promenerade längs parkvägen vid Västerbybacken när cyklisten plötsligt körde på henne bakifrån.

– Vi ramlade båda omkull, men hon skadade sig inte. Hon sa till en man och kvinna att hjälpa mig, sedan hoppade hon upp på cykeln och for iväg lika snabbt som hon kommit, säger Tuula-Riitta som tycker det är fräckt att flickan bara stack.

– Hon sa att hon inte såg mig, men det har jag svårt att tro, säger hon.

Kvinnan och mannen hjälpte Tuula-Riitta upp. Först kände hon ingen smärta och ville bara hem, men sedan kom smärtan och därhemma fick en vän hjälpa henne att kontakta ambulans.

Nu har hon opererats två gånger och vårdats i två veckor på Bromma sjukhus. Hon har inte alls lika ont längre och kan gå med rullator korta stunder.

– Men doktorn har sagt att det kan ta ett år innan jag blir okej igen, säger hon.

Av Tuula-Riitta Rahis sommarplaner på en resa till Finland blir det inget. Hemma kommer hon behöva hemtjänst för att klara sig.

– Det är svårt att acceptera att det blir så här, säger hon.

Olyckorna mellan cyklister och fotgängare blir allt vanligare i Stockholm. Senast i förra veckan blev en man påcyklad på en väg på Järvafältet, med lättare skador som följd. Enligt polisen fanns vittnen till händelsen, och polisen vill nu komma i kontakt med dem.

Förra året anmäldes 39 påkörningsolyckor till polisen, jämfört med runt 25 stycken per år de tre föregående åren. De flesta av olyckorna inträffade i innerstan. Om man räknar med även olyckor som rapporterades av sjukvården kommer man upp i 66 olyckor förra året. Men många olyckor kommer aldrig till polisens eller vårdens kännedom.

Olyckorna är vanligast på trånga platser och där det är svårt för fotgängare och cyklister att få plats.

Leena Tiippana på trafikkontoret säger att den här typen av olyckor kan vara väldigt farliga.

– Det händer varje år att någon dör just i kollision mellan cykel och fotgängare, säger hon.

Det är dock svårt att säga om det är cyklisterna eller fotgängarna som oftast vållar olyckorna.

– Ibland kan det vara cyklisten som inte väjer, ibland kan det vara fotgängaren som springer i vägen så cyklisten inte har en chans att hinna undan. Vi försöker inte visa vems fel det är, man måste lösa problemet i stället, säger hon.

Anna-Sofia Welander jobbar med trafiksäkerhetsåtgärder i Stockholms stad och enligt henne har man börjat få upp ögonen för att man kanske måste börja tänka om när det gäller begreppet ”gång- och cykelväg”.

– Historiskt har man slagit ihop gång och cykel och tyckt det är ”samma sak”. Nu måste vi nog börja se dessa sätt att färdas på som olika och kanske ge dem olika utrymmen att vara på, säger hon.

Elenore Bjelke är trafikplanerare i Järvaområdet och enligt henne är inte cyklisterna det största hotet mot fotgängarna i Tensta-Rinkeby, utan det är den otillåtna biltrafiken på gång- och cykelvägarna, som man jobbar med nu.

Men allt fler cyklar i området, så i framtiden kan hon också tänka sig att det behövs att man skiljer cyklister och fotgängare åt.

– På de nya cykelstråk som byggs kan vi se vad vi kan göra åt detta, säger hon.

Tuula-Riitta Rahi tycker att cyklisterna och även mopedisterna ska se upp i fortsättningen.

– Det hade kunnat gå ännu värre för mig, om jag till exempel slagit i huvudet. Jag hade änglavakt trots allt, säger hon.

Fakta

Cykelåtgärder

Detta jobbar stadsdelsförvaltningen med i år:

Ny gång- och cykelväg längs med Tenstavägen (mellan Bergslagsvägen och gång- och cykelbron till Lunda).

Breddning av gång- och cykelväg längs med Ärvingevägen samt fortsatt beläggningsarbete på vägarna över Järvafältet.

Nya cykelparkeringar.

Fler vägvisningsskyltar för cyklister.