Min lokala hjälte

Hon föll på kritiserad cykelbana

Lena föll handlöst av cykeln på grund av en dold kant i betongen.

Den hårt kritiserade cykelbanan på Lilla Västerbron har kantats av problem – ända sedan bygget 2013.

Det var sent en söndagskväll för två veckor sedan som Lena Boëthius var på väg hemåt längs Lilla Västerbron.

– Plötsligt cyklade jag emot den där lilla kanten. Jag var helt oförberedd, berättar hon och pekar på den lilla upphöjningen mellan cykelbanan och gångbanan, precis vid den vita separationslinjen.

Lena föll handlöst och slog i marken. Som tur var hade hon på sig en ny typ av uppblåsbar hjälm som gav stöd åt både huvudet och axeln.

– Annars hade det nog gått illa, säger hon.

Lena klarade sig utan skador, men cykeln blev delvis förstörd. Tillsammans med sin sambo har hon begärt ersättning från staden för de materiella skadorna. En begäran de ännu inte har fått respons på.

– De borde slipa ner kanten eller i alla fall sätta upp en varningsskylt, säger Lenas sambo Leif Kurén.

Lokaltidningen Mitt i har tidigare skrivit om den långa rad av problem som cykelbanan på Lilla Västerbron dragits med sedan den invigdes 2013. Senast, i mars, handlade det om metallarmeringar som stack upp ur betongen och orsakade mängder av punkteringar.

Och redan i slutet av 2013 uppmärksammades att cykelbanan på den östra sidan av bron var felbyggd. Lutningen gjorde att vattnet inte rann av vilket skapade en isbana när regnet frös på. Det problemet löstes genom att cykelbanan slipades ner mitt mellan gång- och cykelbanan så att en ränna skapades. Det var just den rännan Lena fastnade med hjulet i.

Cykelexperten Krister Isaksson uppmärksammade redan i december 2013 riskerna med slipningen i sin blogg.

I dag är han lika irriterad på stadens hantering av projektet.

– Normalt när du har en målad linje har du ingen skarp kant och du kan som cyklist köra över strecket utan problem. Här begär man att trafikanterna ska ha järnkoll på en liten osynlig kant. Att den är farlig har vi nu svart på vitt, säger Krister Isaksson.

Han menar att något liknande aldrig skulle ha accepterats för andra trafikslag.

– Så här skulle man inte hålla på att leka med biltrafiken. Allt fungerar tipptopp på körbanan intill, säger han.

Enligt Stockholms stads projektledare för Lilla Västerbron, Mats Johansson, finns det inga planer på att åtgärda den skarpa kanten vid cykelbanan. Han tycker att den vita markeringen räcker.

– Det är inte tanken. Det här är det första samtal jag har fått om problemet, säger han.

Enligt honom har också klagomålen på armeringarna i betongen som punkterade avstannat sedan mars då trafikkontoret var där och plockade bort den uppstickande ståltråden.

– Det har varit två, tre stycken klagomål sedan dess.

Fakta

Fler cykelolyckor kring Västerbron

När det gäller singelolyckor för cyklister har det hittills i år inträffat en så allvarlig olycka i anslutning till Västerbroplan att polis eller sjukhus involverats, visar statistik från Transportstyrelsen.

Förra året var samma antal sex stycken kring platsen kring Västerbroplan. Det gjorde området till ett av Kungsholmens mest olycksdrabbade.