Hon föreslår en allé mitt i vägen

Anna-Karin Hatt (C) har lämnat in ett förslag på att plantera en rad med träd i mitten av Svartlösavägen. Det skulle minska känslan av genomfartsled menar hon.
Anna-Karin Hatt (C) har lämnat in ett förslag på att plantera en rad med träd i mitten av Svartlösavägen. Det skulle minska känslan av genomfartsled menar hon.
Bygg om Svartlösavägen till en allé med träd i mitten. Det medborgarförslaget kommer från it- och ­energiminister Anna-Karin Hatt (C) som själv bor i Långbro.

– Det skulle få ner hastigheten. I dag är den som en flygplatssträcka, säger hon till Mitt i.

Det är inte varje dag en av Sveriges högsta politiska makthavare tycker till om sin egen stadsdel. Men it- och energiministern Anna-Karin Hatt (C), som sedan i juni i år bor i Långbro, har nyligen lämnat in ett medborgarförslag till stadsdelsnämnden.

I brevet, som har rubriken ”Ge Långbro ett lyft”, föreslår hon att Svartlösavägen som löper genom stadsdelen görs om till en allé med en trädrad i mitten. Det skulle ta ner farten och minska känslan av genomfartsled, menar hon.

– Svartlösavägen används av många för att ta sig ut till E4:an.Framför allt från Fru Marias väg och ned till motorvägen är den som en autostrada, rak med god sikt, vilket uppmuntrar folk till att köra ganska fort. Får man in mer grönska minskas både bullret och hastigheten. Det bor ju ganska mycket barn i Långbro och det här skulle både öka trafiksäkerheten och göra miljön trevligare, säger Anna-Karin Hatt.

Är det sällan som polisen gör hastighetskontroller där?

– Det vet jag inte, jag har ganska fullt skägg med annat. Men jag har aldrig själv sett eller råkat ut för en hastighetskontroll.

Trafikmiljön är inte det enda som Anna-Karin Hatt har synpunkter på i sitt medborgarförslag. Hon anser även att man borde flytta bort återvinningsbehållarna från grönytan vid torget där bland annat bageriet Fru Marias bak, Långbro deli och Långbro pizzeria ligger.

– När ett gäng små lokala entreprenörer nu gör en djärv satsning tillsammans under samlingsnamnet ”Love your locals” så skulle den här ytan kunna nyttjas för uteservering eller picknick. Självklart ska vi ha möjligheter till återvinning, men om man kunde hitta en annan plats för behållarna så skulle man kunna få en samlingsplats.

Finns det någon konflikt i att du som minister i regeringen lägger fram förslag om stadsdelen där du själv bor?

– Nej, däremot hade det varit knepigt om jag utnyttjat min position och tagit en annan väg för att påverka, till exempel ringt upp någon i stadsdelsnämnden. Nu har jag lämnat in ett medborgarförslag, som är det formella sätt som alla medborgare har för att ge förslag om det område där de bor.

Anna-Karin Hatt beskriver sina förslag som ganska enkla åtgärder före att få ett tryggare och trevligare Långbro. Britt-Marie Alvem på trafikkontoret påpekar dock att en allé på Svartlösavägen är ett stort projekt.

– Det är en stor investering, det handlar om flera miljoner kronor. Den här typen av allé finns inte heller på någon annan gata i stadsdelen, säger hon.

Vad trafikkontoret tycker i frågan gick dock inte att få svar på i förra veckan, landskapsarkitekten som utreder det hela var sjuk.

Kalle Bern (FP), stadsdelsnämndens ordförande, är dock tveksam till en allé:

– Från trafiksäkerhetssynpunkt finns det risker, man kan ju få sladd och köra ihjäl sig mot ett träd. Farten kan man lösa på annat sätt, jag är själv mycket för att man sätter upp hastighetskameror.

Fakta

Har varit frisör

Anna-Karin Hatt är it- och energiminister (C) och ansvarar för frågor som gäller informationssamhället, energipolitik och miljöteknik.

Hon är född 1972 i Hylte i Småland.

Hon är numera bosatt i Långbro och har tre barn.

Yrkesbanan började som frisör i början av 1990-talet, men sedan tog politiken över.