Min lokala hjälte

Hon gör Wagner på eget sätt

”Jag kom på att man inte kan låta någon annan bestämma vad man får göra”, säger Charlotte Engelkes. ”Det låter ju ganska kaxigt, men i min värld har det aldrig funnits några svåra eller bättre tider. Jag håller på så länge det är viktigt.”
”Jag kom på att man inte kan låta någon annan bestämma vad man får göra”, säger Charlotte Engelkes. ”Det låter ju ganska kaxigt, men i min värld har det aldrig funnits några svåra eller bättre tider. Jag håller på så länge det är viktigt.”
Hon bestämde sig. Charlotte Engelkes gör vad hon vill och väntar inte på att få lov.

På söndag kan du se hennes hisnande tolkningar av Wagners operahjältinnor på Östersjöfestivalen.

Trots att hennes föreställningar är laddade med absurd och galen humor och trots att de inte är svåra att ta till sig betraktades hon länge som smal och svår.

Men en större publik fick upp ögonen för Charlotte Engelkes alldeles speciella sätt att se på världen när hon i våras var med i Efter tio med Malou von Sivers. Ett Youtubeklipp därifrån blev en näthit och har i skrivande stund visats 148 000 gånger.

Klippet visar en bit ur ”Miss very Wagner”, som hon framträder med i Berwaldhallen på söndag. Hon sitter och pratar med Malou, reser sig sedan sin fulla längd (186 centimeter) och gör en liten barfotadans med en svan i papier maché styrd av en fjärrkontroll samtidigt som hon sjunger ”Er wird mein Ritter sein”.

Taget ur sitt sammanhang kan klippet te sig helt galet och så uppfattade nog många det. Men det kommer ur en föreställning där hon går i clinch med den 200-årsjubilerande Richard Wagner och hjältinnorna i hans mastodontoperor.

Här handlar det om Elsa i Lohengrin, en kvinna som i likhet med många andra operakvinnor i dag kan verka ”lite pantade och dumma”, som Charlotte Engelkes själv säger. Samtidigt har Elsa sin dröm. En ganska knasig dröm om att en man hon aldrig har träffat ska komma till henne på en svan.

Och människors rätt till sina drömmar, hur märkliga de än kan te sig, vill Charlotte Engelkes försvara.

– Man hoppar gärna på människor för att de tror på homeopati, på Gud, new age, terapi eller positivt tänkande. Men det spelar ju ingen roll om det funkar. Jag har respekt för tro och för tankens kraft och därför blev Elsa viktig. Att hjältinnorna hos Wagner offrar sig själva och tar livet av sig för att upprätthålla ordningen när männen har stökat till det är något jag måste ta ställning till

Hon gillar att ta sig an giganter som Wagner eller Strindberg.

– Jag jobbar ofta så att jag tar fram det jag tycker är roligt. Som med Schubert, där finns kråkor, foreller, vandrare och döden. Och Die Schöne Müllerin får bli glutenallergiker precis som jag. Jag har gjort min egen sångcykel, för det är det enda sättet för mig att få sjunga Schuberts lieder.

Hennes egen dröm om att sjunga, dansa och göra föreställningar började på 1980-talet. Hon var först truckförare men började med orientalisk dans, kom därpå med i det internationella scenkompaniet Remote Control och jobbade med dem i nio år. Tog tal- och sånglektioner och utvecklade sitt personliga och intelligenta scenuttryck i egna verk.

I höst sätts hennes tolkning av Wagners Götterdämmerung upp på Dansens hus. Och nu har hon också skrivit en kortopera tillsammans med kompositören Anders Nilsson. Den handlar om en bostadsrättsförening som gör sig av med sin sista hyresgäst men samtidigt förlorar husets ande. Då går lägenheterna inte att sälja längre.

Fakta

Uppträder i Berwaldhallen

Namn: Charlotte Engelkes.

Gör: Performanceartist och regissör.

Bor: Slussen.

Familj: Sonen Julius, 16 år. Sambo Davor Kapikul.

Aktuell: Framträder med ”Miss Very Wagner” på Östersjöfestivalen i Berwaldhallen på söndag. I höst premiär för den tredje delen av hennes Wagnertolkningar på Dansens hus, ”All is Divine”.