Hon har fått fel post – i tre års tid

Jessica Olsson hörde av sig till Posten och Bring City Mail, men upplever inte att problemen är lösta.
Jessica Olsson hörde av sig till Posten och Bring City Mail, men upplever inte att problemen är lösta.
Posten lovade bättring. Trots det drabbas Brommaborna fortfarande av felskickade räkningar och borttappade brev.

– Vi har anställt många nya, med lite mindre rutin, säger Ingmarie Carlsson på Posten.

I slutet av sommaren lovade Posten att de problem som de haft i Bromma var så gott som förbi. Men trots det har klagomålen fortsatt att strömma in. Lokaltidningen Mitt i har tagit emot en mängd mejl, insändare och telefonsamtal om hur posten misslyckas med sitt uppdrag.

Exempelvis fick David Graffner i Riksby aldrig sina lånehandlingar från banken, nämndemannen Magnus Svensson fick aldrig sina viktiga dokument och Jessica Olsson i Alvik fick sin grannes inkassokrav.

När Jessica Olsson hörde av sig till posten fick hon höra att kvinnan som brevet var adresserat till inte var skriven på den gatan och att ingen hänvisning fanns.

– Nästa vecka fick jag ett brev som skulle till samma tjej, från Kronofogden den här gången, fast jag hade ringt och sagt att det var fel. Det är otroligt dåligt, säger hon.

I en mejlväxling frågar Posten om Jessica varit i kontakt med Bring Citymail, som också delar ut mycket post i området.

– Jag har ringt alla, och de skyller bara på varandra. I tre års tid har jag fått andra människor post, säger hon.

Hon tror själv att det kan bero på att hon bor på första våningen.

– Brevbärarna orkar inte alltid dela ut i hela huset och dumpar breven hos mig, säger Jessica, som själv jobbat fem år som brevbärare.

Ingmarie Carlsson, regionchef på posten nord, medger att postutdelningen varit under all kritik i Bromma.

– Men för tillfället är det inte värre i Bromma än i andra områden.

Ingmarie Carlsson säger också att hon tycker det blivit bättre än tidigare. Men att rätta till de fel som fanns tar tid.

– Vi har anställt nya brevbärare, men när det är många nya på en arbetsplats ökar också risken för att det blir fel ibland.

Hon uppmanar alla som inte får rätt post att höra av sig.

Trots Brommabornas klagomål tror Sten Selander, som är chef för postavdelningen på Post– och telestyrelsen, att man i Bromma är extra uppmärksamma med tanke på hur det sett ut tidigare och därför har en tendens att förstora små problem som fortfarande finns.

– Självklart är det förargligt om det inte alltid fungerar som det ska. Men på det stora hela tycker vi att det ser bättre ut i Bromma nu.

Allt är emellertid inte bara postens fel. Jöran Hoff i Ålsten säger att han får grannarnas brev någon gång varannan månad – och då är det alltid Bring City Mail som delat ut.

– Jag tycker posten sköter sig. Det är deras konkurrenter som slarvar. Dessutom är det allt som oftast räkningar som hamnar fel vilket betyder att jag måste gå ut och leta upp rätt adress, säger Jöran.

Bring City Mails Brommachef berättar att man under september haft problem med att personal har slutat, och man inte hunnit anställa nya brevbärare.

– Det betydde att vi delade ut breven en dag för sent hela månaden. Men det problemet är löst nu.