Hon tar cykeln till jobbet på Söder

Ingrid Berglund på väg hem mot Bollstanäs från Söders höjder.
Ingrid Berglund på väg hem mot Bollstanäs från Söders höjder.
Ingrid Berglund.
Ingrid Berglund.
Motionen och friheten gör att Ingrid Berglund väljer cykeln när hon ska till jobbet.

Men hon önskar säkrare och bredare cykelvägar och möjlighet att ta cykeln på tåget.

– Då tror jag fler hade cyklat, säger hon.

Det är 27 kilometer mellan hemmet i Bollstanäs och Ersta sjukhus på Södermalm där Ingrid Berglund arbetar som diabetessjuksköterska. Ändå tar hon cykeln framför tåget och bilen flera gånger i veckan.

– Cykeln ger mig en enorm frihet. Dessutom är det bra motion. Det känns som om jag utnyttjar tiden, säger hon när hon står och gör sig i ordning för en ny tur hemåt.

Ingrid Berglund erkänner att det går undan när hon cyklar.

– Jag är en tävlingsmänniska så har jag någon framför mig så försöker jag komma förbi, säger hon och skrattar.

– Men hänsynstagande mot gångtrafikanter är viktigt och jag anpassar alltid hastigheten efter situationen, tillägger hon.

En sak som hindrar många från att ta cykeln är att man inte kan få med den på tåget i rusningstid, tror Ingrid Berglund.

– Det borde finnas en vagn avsedd för cyklister. Jag tror att många fler hade cyklat om man kunde åka till jobbet med tåg och sedan ta cykeln hem i lugn och ro.

Samtidigt visar en ny rapport från Cykelfrämjandet, den så kallade Kommunvelometern, att det är stora skillnader mellan hur mycket kommunerna satsar på cyklingen.

Upplands Väsby kommun får i år bara 22 poäng av 60 möjliga vilket är sämre är året dessförinnan. Det kan jämföras med grannen Sollentuna som får 45 poäng.

Emil Törnsten, ordförande för Cykelfrämjandet Norrort, konstaterar att Sollentuna satsar nästan dubbelt så mycket pengar på cykling som Upplands Väsby.

– Sollentuna har som mål att bli Sveriges bästa cykelkommun 2019. Det är ett tufft mål men vi ser att kommunen satsar mycket pengar vilket ger fler breda cykelvägar och bra underhåll.

Emil Törnsten menar att även Upplands Väsby har stor potential för att bli en bra cykelkommun.

– Dels är Väsby en hyfsat kompakt kommun vilket gör att de flesta kan nå pendelstationen på en kvart, tjugo minuter. Dels är det inga omöjliga avstånd för dem som jobbar i närliggande kommuner.

Satsningarna på cykel märks också hos landstinget som i slutet på maj öppnade ett regionalt cykelkansli med en särskild cykelsamordnare.

– Det är väldigt bra för det är ett stort problem att kommunerna inte samarbetar tillräckligt, säger Emil Törnsten.

Maria Tuvesson, ordförande i Miljönämnden för Miljöpartiet, är inte nöjd med rankingen i Kommunvelometern.

– Inte alls. Vi kommer att jobba hårt för att förbättra oss och vill jobba konstruktivt tillsammans med Cykelfrämjandet, säger hon.

Samtidigt pekar hon på att mycket är på gång i kommunen.

– En tredjedel av cykelprojekten i vår trafikplan ska genomföras under mandatperioden och redan i sommar kommer cykelstråken att skyltas upp i kommunen. Vi ska vara en cykelkommun i framkant, säger Maria Tuvesson.

Fakta

Cykling i Väsby

Beröm:

Väsby har 2,8 meter cykelväg per invånare. Det är högre än snittet.

286 kronor per invånare är budgeterat för cykling under 2016. Även det högre än snittet

Kritik:

Det finns politiska mål men de är varken tidsatta eller mätbara.

Det finns en cykelstrategi men ingen cykelplan.

Källa: Kommunvelometern