Hon vakar över Källängens elever

Michelle Rea har vaktat vid övergångsstället på Källängsvägen varje morgon sedan skolan började i augusti. Nu hoppas hon på avlösning från andra föräldrar som vill hjälpa barnen över gatan.
Michelle Rea har vaktat vid övergångsstället på Källängsvägen varje morgon sedan skolan började i augusti. Nu hoppas hon på avlösning från andra föräldrar som vill hjälpa barnen över gatan.
Michelle Rea tröttnade på att oroa sig för barnen som korsar gatan på sin väg till skolan varje morgon. Nu är hon frivillig skolpolis utanför Käll­ängens skola.

– Kommunen gör inget så jag får ta saken i egna händer, säger hon.

Klockan är åtta på morgonen och snart börjar dagens första lektioner på Källängens skola. Många elever cyklar, går eller skejtar över de obevakade övergångsställena på Källängsvägen.

Här står också Michelle Rea, mamman som inte kan låta bli att engagera sig. Klädd i höga klackar och gul reflexväst flyttar hon sig vant mellan de två vägbanorna och stoppar trafiken så att barnen kommer tryggt över.

– Det är mycket barn och mycket trafik. Jag är orolig att det ska hända en olycka så därför står jag här. Första dagen var det nära att det skedde två olyckor, säger Michelle.

Hennes egna barn har börjat på en annan skola nu under hösten. Ändå står hon kvar utanför Källängens skola. Det har hon gjort sedan höstterminen började, varje dag före jobbet.

– Jag tycker det här är den värsta platsen på hela Lidingö, men kommunen gör inget åt problemet. Jag har kämpat för det här länge och önskar att de satte upp fler skyltar, fartgupp eller trafikljus. Det är inte bara farten som är problemet, det är svårt att se barnen i kurvan och med alla bilar, säger hon.

Förra hösten började hon skicka mejl till kommunen och krävde att säkerheten utanför skolan skulle förbättras. Hittills har inget hänt, men det finns löften om förändringar framöver.

I ett första steg ska hastigheten på Källängsvägen ändras så att 30 kilometer i timmen gäller hela dygnet, inte bara under skoltimmarna. Förslaget ska upp för beslut i tekniska nämnden i september och om det går igenom kan man skylta om i oktober.

Nästa år planerar man att bygga en gång- och cykelbana från Källängstorget och ner till Norra kungsvägen. Troligen smalnas vägbanan av, vilket är en hastighetssänkande åtgärd.

– Utanför Källängens skola är vägen väldigt bred. Det gör att den inte upplevs som en 30-väg. Men med de insatser vi planerar blir det betydligt bättre trafikmiljö där inom kort, säger Fredrik Meurman, trafikplanerare som leder kommunens projekt Säkra skolvägar.

I väntan på förändring kämpar Michelle Rea på vid övergångsstället. Hon vill gärna se fler föräldrar där på morgnarna.

– Jag kan inte göra det helt själv och vill gärna att fler hjälper till. Jag har fått jättemycket positiva reaktioner, säger hon.

Det här är den värsta platsen på hela Lidingö.michelle rea

Fakta

Åtgärder också vid Bodals skola

Lidingö stads projket ”Säkra skolvägar” handlar om trafiksäkerhet och att få barnen att välja hållbara transportmedel.

Målet äwr att alla kommunala skolor ska ha en skolreseplan innan året är slut, men det försenas något. Därefter ska de tre fristående skolorna ses över.

Ett problemområde som pekas ut är Bodalsvägen vid Bodals skola där fartsänkande åtgärder planeras. Även Bo skola ses över.

Källa: Lidingö stad