ANNONS

Hon vill få hela familjen att äta hälsosamt

Nyttig mat till föräldrarna men halvfabrikat till barnen?

Kostrådgivaren Ulrika Davidssons nya kokbok är en guide som hjälper hela familjen att komma igång och äta hälsosamt.
ANNONS

De senaste åren har mat och hälsa verkligen varit på tapeten. Socker, fett och tillsatser har stötts och blötts flitigt, och olika dieter har kommit och gått.

Men i sitt arbete som kostrådgivare har Sollentunabon Ulrika Davidsson märkt att det finns ett glapp mellan generationerna. Hon möter ibland familjer där föräldrarna äter hälsosamt, men inte barnen.

– En del familjer äter två sorters middagar. Föräldrarna äter sin mat och sedan steker de något halv­fabrikat till barnen, berättar hon.

I sin senaste bok Hälsosam familj på 30 dagar, som är hennes 19:e i ordningen, har hon tagit ett grepp på just det problemet. I fyra steg, ett per vecka, går hon igenom frukostvanor, nyttiga men lättlagade middagar, motion och mellanmål och sist men inte minst en uppstyrning av fredagsmyset.

– Inför varje ny vecka gör man en handlingsplan för vad som ska göras, hur det ska göras och vad som behöver handlas. Man behöver avsätta lite tid, men det handlar inte om flera timmar varje kväll utan någon timme i veckan till att prata, planera och summera, säger Ulrika Davidsson.

En nyckel till framgång är att involvera barnen så mycket som möjligt, menar hon. Och det behöver inte vara svårt.

– Jag har ofta sett hur föräldrar blir förvånade när de upptäcker att deras barn tycker att det är roligt att vara med i köket. Barn gillar ju att baka, säger hon.

Att boken släpptes i mitten av augusti var ingen slump.

– Det är alltid en utmaning att hitta tillbaka till vardagen efter en ledighet. Under semestern blir det lätt fredagsmys var och varannan dag, och det är klart att man får sväva ut då, men sedan måste man strama till det.

ANNONS
Fakta

Ulrikas fem snabba tips

1. Börja laga riktig mat. Skippa halvfabrikat, köp hem lax, kyckling, kött, ägg och grönsaker – det går att göra en middag på 20 minuter.

2. Fråga om barnen vill hjälpa till. Antingen att skära grönsaker eller kanske rentav laga en egen rätt i veckan.

3. Introducera ägg till frukost – där får barnen alla vitaminer och ägg mättar bäst av alla frukostar.

4. Köp inte hem läsk mer än en gång per vecka och en lagom mängd.

5. Börja intressera dig för vad mat innehåller och gå en runda i affären och läs på de förpackningar du brukar handla hem. Dra ner på tillsatser och socker.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Sollentuna direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.