Min lokala hjälte

Hon vill ha hälsofixare i Väsby

Väsbyborna blir allt äldre. För att de ska få en bättre livskvalitet föreslår Väsbybon och träningsprofilen Birgitta Öberg att kommunen anställer hälsofixare som hjälper dem att aktivera sig och hålla sig i trim.

– Kommer man igång får man en bättre ålderdom, säger hon.

– Hälsofixarna ska fånga upp nyblivna pensionärer så att de inte bara blir sittande hemma i soffan, säger Birigtta Öberg.

Som Lokaltidningen Mitt i tidigare berättat blir Väsbyborna allt äldre. Flera har nu passerat 100 år. Och liksom kommunen har en Väsbyfixare som hjälper äldre att sätta upp gardiner, byta glödlampor och dylikt har Birgitta Öberg lämnat ett medborgarförlag där hon föreslår att de också ska anställa hälsofixare.

– Om man inte rör sig mår man sämre. Men kommer man igång får man en bättre ålderdom samtidigt som samhället slipper en massa kostnader, säger hon.

Tanken är att hälsofixarna bland annat ska bjuda in och följa med de nyblivna pensionärerna till olika aktiviteter som de får prova på. De ska även hålla föredrag, ha kurser och erbjuda rådgivning.

Birgitta Öberg är redan känd för Väsbyborna. 2013 utsågs hon till årets Väsbybo för sina insatser för folkhälsan i kommunen. Och det var hon som 1983 startade Friskis och Svettis i Väsby.

– Vi började med utegympa nere i Kairo. Där var det lätt att få igång folk och det blev också en marknadsföring. Jag tänker mig något liknande nu med hälsofixare för äldre som ska synas och höras i möteslokaler, men också kan söka upp folk hemma, säger hon.

Kommunen har ännu inte hunnit ta ställning till förslaget.

– Grundtonen i förslaget är bra och vi har bestämt att vi ska göra något för äldres hälsa. Det här skulle kunna vara en idé man tittar på men jag vill inte säga vad vi ska göra än, säger Ann-Christine Martens (S), tillförordnad ordförande i kommunstyrelsen.

Fakta

Birgittas bästa tips för äldre:

Promenera.

Gå i trappor.

Stärk benmusklerna genom att sitta i soffan och lägga ett gummiband under foten och pressa ifrån.

Stärk armarna genom att göra armhävningar mot dörrkarmarna eller en vägg. Då slipper man ta sig upp och ner på golvet vilket kan vara svårt för en del äldre.

Träna balansen genom att stå på ett ben när du borstar tänderna. Är det svårt så ta stöd mot en stol.