ANNONS

Höstlöven en plåga för SL:s tågförare: ”Halare än olja”

Fallna höstlöv skapar halka på tunnelbanespåren.
Tunnelbaneföraren Arne Jakobsson är van med lövhalkan efter sina många år i tjänst, men tycker fortfarande att det kan vara obehagligt.
Oktober och november är en av de svåraste perioderna för de anställda på SL. Höstlöven gör spåren hala som olja.
– Det är lite Bambi på hal is om man inte är vaksam, säger tunnelbaneföraren Arne Jakobsson.
ANNONS

På hösten, när temperaturerna blir lägre och luftfuktigheten högre, börjar en tuff period för SL och deras anställda.

När höstlöven faller från träden och landar på tågrälsen bildas förhållanden som gör det svårare för tågen att få ett fäste på spåren, vilket kan bli ett problem för både förare och resenärer. 

– Krossade löv som ligger mellan hjul och räls bildar ett ytskikt som är väldigt halkigt. Det blir halare än om man skulle hälla ut ren olja på rälsen, säger Jon Sundh, infrastrukturchef på MTR som driver tunnelbanan i Stockholm. 

Fallna höstlöv skapar halka på tunnelbanespåren.

”Vi kan inte påverka temperaturen och luftfuktigheten”, säger infrastrukturchef Jon Sundh, som hoppas att resenärerna ska få en större förståelse för hur mycket löven faktiskt kan påverka. Foto: Hanna Lilja.

”Man får vara lite mer på sin vakt”

Konsekvenserna av lövhalkan kan vara mjukare inbromsningar, längre körtider, förseningar och i värsta fall kan tågen behöva passera en plattform när det är som halast. 

Arne Jakobsson har arbetat som tunnelbaneförare sedan 1981 och har stor erfarenhet att jobba under hösten och allt vad det innebär. 

– Det är lite Bambi på hal is om man inte är vaksam, säger han. 

Fallna höstlöv skapar halka på tunnelbanespåren.

Om tågen kör för fort bromsar tåget automatiskt, men risken är att hjulet låser sig och blir skadat, berättar tunnelbaneföraren Arne Jakobsson. Foto: Hanna Lilja.

Har du varit med om någon incident?

ANNONS

– Inte mer än att jag glidit förbi så mycket att jag fått lov att spärra första dörrparet. Det värsta vore ju om någon obehörig var på spåret när man inte kan få stopp på tåget.

Höjt pris på SL-kortet – resenärernas åsikter går isär

Upplever du att det är en större arbetsbörda under hösten? 

Man får vara lite mer på sin vakt och planera sin körning på ett annat sätt under den här perioden, det får man säga. 

Fallna höstlöv skapar halka på tunnelbanespåren.

Fallna höstlöv skapar halka på tunnelbanespåren. Arne Jakobsson, tunnelbaneförare. Foto: Hanna Lilja.

Gröna linjen mest drabbad

De större incidenterna som skett genom åren är att man fått mycket skador på just hjulen och fått ta fordon ur trafik. MTR:s mål är det inte ska ske, att det ska bli så lite förseningar och så lite inställda tåg som möjligt.

Det är lite som Bambi på hal is

Arne Jakobsson, tunnelbaneförare

Hittills är problemet under kontroll i år och Jon Sund menar att det inte uppstått några större konsekvenser som varit märkbara för resenärerna.

– Det vi försöker undvika, trots ökad beredskap, är att det hamnar i ett läge där vi har flera skadade fordon som vi inte hinner arbeta med. 

Vilka plattformar är värst?

Alla de tre södra grenarna på gröna linjen är de är värst utsatta och mest prioriterade för en förebyggande åtgärd. De ligger utomhus med stor lövbeklädnad, så det faller sig rätt naturligt.

Fallna höstlöv skapar halka på tunnelbanespåren.

Gullmarsplan är en av stationerna där problemet är som störst, på grund av att den är utomhus. En annan av de mest problematiska stationerna är Skogskyrkogården. Foto: Hanna Lilja.

Löven kan bli en dyr affär

MTR och SL har under många år försökt stävja problemet genom att underhålla spåren i förväg och begränsa sly, plocka löv och tvätta spåren inför den kallare säsongen.

– Målbilen är att resenärerna inte ska uppleva att det är ett problem. Historiskt sett är det kunder som har upplevt det så klart, men jobbar vi aktivt flyger det lite under radarn och märks inte. Det kan dock upplevas väldigt obehagligt för föraren när halkan slår till. 

Klart: Roslagsbanan till centralen – sex år tidigare än planerat

Kostnaderna för skadade hjul och fordon kan bli väldigt stora. 

Får vi massor av avställda fordon och inte jobbar med den här frågan kommer det kosta många miljoner kronor. Det blir kostsamt för oss, men även besvärligt för resenärerna som inte får den trafik de vill ha.

Svårare för nyutbildade

Ett annat problem som MTR jobbar med är att inte alla medarbetare är lika vana vid att hantera lövhalka, då de är nyanställda eller aldrig har jobbat under den svårare perioden.

De har inte känt på det här. De är från början utbildade i simulator, men det är inte riktigt samma sak som verkligheten, säger Arne Jakobsson. 

Fallna höstlöv skapar halka på tunnelbanespåren.

”Det finns väldigt rigida säkerhetssystem för att det inte ska hända olyckor”, säger Arne Jakobsson. Foto: Hanna Lilja

De har tagit fram rutiner och verktyg så att förarna lättare kan kan sprida att det är halka, anpassat körsätten och satt in extra utbildningstillfällen.

– Hur förarna kör spelar roll. Många erfarna förare har det här i ryggmärgen, på ett annat sätt än de som är nyutbildade, säger Jon Sundh. 

Vad tycker ni om att folk ibland ser lövhalka, snö och annat på spåren om ursäkter? 

– För oss är det okej. Vi försöker sprida information om hur det faktiskt ser ut, men vi har också stor förståelse för att det kan vara svårt att förstå hur löv kan påverka. 

Även Saltsjöbanan och Roslagsbanan drabbas av hala spår, medan det i spårvagns- och pendeltågstrafiken är mindre vanligt med spårhalka.

 

Fakta

Så bekämpar SL och MTR lövhalkan

Träd, buskar och sly tas bort från området kring spåren.

Smuts och olja tvättas bort så att löv inte ska fastna på rälsen.

Fakta om luft- och rälstemperatur, luftfuktighet och lövfällning samlas in, så att trafiken kan anpassas efter väderförhållandena.

Beredskapen höjs för underhåll av tågen.

Källa: SL