Låt inte din höstpepp övergå i höstpress

Alejandra Löfgren från Salem äter mellis på stranden med sonen Mattias.
Alejandra Löfgren från Salem äter mellis på stranden med sonen Mattias.
Professor Göran Kecklund bor i grannkommunen Huddinge.
Professor Göran Kecklund bor i grannkommunen Huddinge.
Nu är vi halvvägs genom hösten och motivationen att ta sig ut blir allt svårare att finna. Men måste man tvinga sig ut när man egentligen bara vill mysa inne?

När sommaren slutar och hösten tar vid är det lätt att känna en nästan pirrig förväntan över det nya liv man från och med nu ska leva. En del ser fram emot att få dra på sig den där stickade tröjan som köptes på rean i våras och ta en långsam promenad i höstsolen. Andra ser framför sig en höst fylld av hurtiga löprundor i skogen. Gemensamt för många är viljan att vara ute.

– Jag tycker att det är viktigt att passa på, medan det varken är för varmt eller kallt, att vara ute med min son i naturen, säger Alejandra Löfgren från Salem, som slagit sig ner på stranden med Mattias, fyra år, för att äta mellis och mata änder.

Så här halvvägs in i hösten, när det hunnit bli både kallt och mörkt, kan emellertid soffmyset börja locka alltmer. Den stickade tröjan på sin galge, de nya löparskorna i hallen kan då bli till ett dåligt samvete, en ständig påminnelse över allt man lovade sig själv i augusti.

Så gör du hösten i Botkyrka och Salem

Men enligt Göran Kecklund, Södertörnsbo och professor vid stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet, är vila och återhämtning minst lika viktigt som motion och dagsljus under hösten.

– Om man känner att man inte följer alla rekommendationer om att man ska vara aktiv och vistas utomhus, men ändå mår jättebra, då finns det egentligen ingen anledning att ändra på något. Om man däremot kommer in i en melankolisk stämning och vill sova för jämnan så kanske man ska reflektera över om man ska träna eller göra någonting som gör att man får lite andra rutiner.

Vill man må bra under hösten ska man sätta upp rimliga förväntningar från början – så ökar också chansen att leva upp till dem.

– Det finns kanske en tendens att vilja gå från noll till hundra och ställa ganska orimliga krav på sig själv. Då är det nog klokare att ta det stegvis och sätta upp en rimlig nivå för sin egen livskvalitet. Det kan vara ganska slitigt att träna hårt och har man mycket annat med familjen och jobbet så kan det bli väldigt kravfyllt. Då tror jag att man ganska snart kommer att ledsna och bli besviken på sig själv, säger Göran Kecklund.