Hot och våld kan stoppa busstrafik

150 passagerare som vägrade betala, 30 hot mot förare och tio våldshändelser. 2011 var ett besvärligt år för bussförarna på linjerna 514 – Spånga station-Häggviks handelsplats, och 179 – Vällingby-­Sollentuna.

En incident i början av det här året när en förare blev hotad av en passagerare var droppen som fick bägaren att rinna över. I början av februari utlyste facket ett skyddsstopp som Arbetsmiljöverket sedan hävde. Nu har Kommunal överklagat Arbetsmiljöverkets beslut att häva skyddsstoppet.

Enligt ombudsmannen Peter Larsson är det förarnas skyldighet att kontrollera biljetten som är kärnan i problemet – en situation där det ofta uppstår konflikter. Därför vill de ta bort den uppgiften från förarna.

– Bussförarna kan inte på eget initiativ låta bli att kolla biljetter. Om de gör så kan det ses som arbetsvägran och i värsta fall leda till uppsägning, säger Peter Larsson.

Enligt Kommunal ökar hot och våld mot bussförare, och det kan vara allt från fysisk misshandel till spottloskor och verbala hot.

– Ingen ska behöva gå till jobbet och vara rädd, men för många bussförare är det tyvärr något som tillhör vardagen. Det som är tryggt och bra för bussföraren innebär också en större säkerhet för passagerarna, säger Peter Larsson.

Han säger att de två busslinjerna i västerort inte är värre drabbade än andra linjer i länet, och att problemet finns även utanför storstäderna. Att Kommunal valde just linjerna 514 och 179 för skyddsstoppet beror på incidenten i februari.

Ingen ska behöva gå till jobbet och vara rädd.Peter Larsson ombudsman