Huddingebor köper törstiga åk

”Det här är min mans tjänstebil som går att köra på gas, men just nu tankar jag bensin för jag vet inte hur man fyller på gas. Ofta är det ont om gas också”, säger Jenny Nordin, Sköndal, som kör en Volvo V70.
”Det här är min mans tjänstebil som går att köra på gas, men just nu tankar jag bensin för jag vet inte hur man fyller på gas. Ofta är det ont om gas också”, säger Jenny Nordin, Sköndal, som kör en Volvo V70.
Stora, törstiga bilar fortsätter att gå hem bland Huddinges bilister. Förra året halkade kommunen 15 steg ner mot botten i rankningen över bränsle­snåla fordon.

Bilarna i Huddinge har visserligen blivit bränslesnålare än vad de var för sju år sedan. Men förra året gick utvecklingen åt fel håll och Huddinges bilägare halkade från plats 250 till plats 265 bland landets 290 kommuner.

– De bränslesnåla bilarna både minskar bilisternas kostnader för drivmedel och motverkar klimatförändringen, säger Johan Söderberg, drivmedelschef på Svenska Statoil i en kommentar till de siffror som bolaget tagit fram.

Samtidigt har de nya bilarnas bränsleförbrukning i Huddinge minskat med 23 procent sedan 2005.

2 619 nya bilar registrerades i Huddinge 2011. 47 procent var bensindrivna. 2005 var den andelen 88 procent. Andelen dieselbilar i nybilsförsäljningen ökade samtidigt från 8 till 47 procent.

Mattias Goldman, talesman för föreningen Gröna bilister, säger att det fortfarande finns ett samband mellan storleken på bilen och hur mycket klimatpåverkan den har, men det sambandet är på väg att minska.

– Vi ser en överrepresentation av större bränsleslukande, kanske fyrhjulsdrivna, fordon i Jämtland och andra delar av Norrland och i Stockholms kranskommuner, säger Mattias Goldman.

Han tycker det är lättare att förstå att jämtarna väljer fyrhjulsdrivet än att Huddingeborna gör det.

– Jag kan förstå att man i Norrland känner behov av att säkrare kunna ta sig fram genom snödrivorna, säger han.

När det gäller stockholmarnas och Huddingebornas behov handlar det om andra saker.

– Där finns fortfarande ett gammaldags statusbeteende. Man vill skylta med vilken cool bil man har, säger Mattias Goldman.

Att de dyrare, törstigare bilarna hamnar i de rikare förorterna är alltså ingen slump.

– Men det här är på väg att försvinna, tror Mattias Goldberg och pekar på att det kommit flera större snåla laddhybrider på senare tid och att fler är på väg.

I takt med att de coola killarna i Hollywood och i fotbollsvärlden skaffar sig dem kommer de också att bli vanligare i Huddinges villaområden.

– Vi är absolut optimister. Elstolparna och gasmackarna blir fler. Många har just nu bråttom att göra sig av med sina törstiga SUV:ar eftersom andrahandsvärdet kommer att rasa snabbt på dem, säger Mattias Goldman.

Fakta

Hur viktigt är det att din bil är bränslesnål?

Murthada Siraj, Visättra, Mercedes C200, bensin: ”Ganska viktigt. Det har blivit dyrt med bensin och den här bilen drar 1,8 liter per mil, så jag använder den helst inte så ofta.”
Pentti Jokela, Stuvsta, Renault skåpbil, bensin: ”Den här drar 0,7 liter per mil, men det får man ta. Den var billig i inköp och den är billig att försäkra så det blir ekonomiskt ändå.”
Lennart Magnusson, Stuvsta, Volvo V50, bensin: ”Det går upp och ner. Man orkar inte tänka för mycket på det. Periodvis blir det mycket körning. Nästa gång blir det kanske en elbil.”
Gilbert Berrette, Tullinge, Lexus LX300, bensin: ”Det är viktigt, den här drar för mycket. Just nu behöver jag en stor bil för familjen, men så småningom ska jag skaffa en mindre.”