Min lokala hjälte

Huddingelärare åker till Kambodja

Huddingelärare åker till Kambodja
Lördagen den 16 juni flyger de till Kambodja.
Det började med att Huddingeläraren Anna Östman ville jobba som volontärlärare. Hon hittade Teachers Across Borders och följde med dem till Kambodja. I år åker kollegorna Johanna Lindqvist, på Rosenhillskolan och Annika Sundström, lärare på Vistaskolan med henne dit.

Annika Sundström gör sin första resa till Kambodja med Teachers Across Borders (TAB). Hon har berättat för sin klass på Vistaskolan att hon ska göra den här resan men det är svårt för barnen att verkligen förstå hur skolan fungerar i Kambodja. Barnen i Kambodja går bara halva dagarna, antingen på förmiddagen eller på eftermiddagen. Det är uppdelat så för att föräldrarna ska låta barnen gå i skolan. De behövs ju även som hjälp hemma.

– Jag tror det blir enklare för barnen att förstå när vi kommer hem och har bilder att visa och berätta till, säger Annika.

Huddingelärare åker till Kambodja

Annika Sundström,  Johanna Lindqvist och Anna Östman är lärare på Vistaskolan och Rosenhillskolan. På sommarlovet åker de till Kambodja med Teachers Across Borders för att handleda lärare i Kambodja. Foto: Anna Z Ek

Ville jobba som volontär

Allt började med att Huddingeläraren Anna Östman ville testa på att vara volontärlärare, men hon ville inte jobba med elever utan med andra lärare. Hon googlade och hittade Teachers Across Borders i USA.

Tanken med TAB är att lärare ska coacha andra lärare i utvecklingsländer för att stötta och utveckla färdigheter i metodik och pedagogik.

Viktigt att vara ödmjuk

Gruppen som åker nu i sommar åker till staden Siem Reap består av 16 pedagoger varav två är skolledare. De svenska pedagogerna jobbar två och två med fyra kambodjanska kollegor.

De svenska pedagogerna sitter med i klassrummen och observerar de kambodjanska lärarna och efter lektionen handleder de svenska lärarna sina kambodjanska kollegor.

Huddingelärare åker till Kambodja

Huddingelärarna har gjort bildstöd för att underlätta handledningen. Foto: Anna Z Ek

– Det är viktigt att ha en ödmjuk inställning till uppdraget. Vi vet inte mer än dem. Vi vet bara andra saker än dem. Pedagogisk litteratur är inte översatt på khmer. Vi i Sverige har tillgång till pedagogisk litteratur och all världens forskning och det är det vi har med oss och delar med dem, säger Anna Östman, som även är ordförande för TAB Sweden.

Trafficking är ett problem 

TAB Sweden har i år gjort en egen handbok i sexualundervisning för lärarstudenter. På skolorna finns inga rastvakter och det har hänt att barn kidnappas för trafficking på rasterna. Sexualundervisningen i Kambodja görs först på högstadiet-gymnasiet, vilket kan vara för sent.

Nu hoppas de att undervisningen ska ske betydligt tidigare.

Johanna Lindqvist var med i Kambodja förra året och hon ser fram mot att åka i år igen.

– Jag är glad att jag tog det här steget, för det är egentligen utanför min comfort zone. Det är lyxigt att få vara med på en sådan utvecklande utbildningsresa i Kambodja, säger Johanna.