Huddinges förskollärare gråter under vilan

#pressatläge visar upp en förskola i kris. Förskollärare kämpar tills de bränner ut sig.
#pressatläge visar upp en förskola i kris. Förskollärare kämpar tills de bränner ut sig.
1 600 berättelser inifrån förskolan släpptes i måndags med dokumentet #pressatläge.
– Jag har själv barn på förskolan i Huddinge kommun och känner mig inte trygg som mamma, då jag ser hur det ser ut bakom kulisserna, berättar en förskollärare i Huddinge.

”Det är ju bara en till”. Så låter det på en förskola i Huddinge när chefen ska utöka barngruppen men inte personalstyrkan, skriver en förskollärare i förskoleuppropet #pressatläge.

Dokumentet öppnades i början på december, och berättelser från förskollärare, barnskötare, vårdnadshavare och förskolechefer runt om i landet strömmade in.

På måndagen publicerades det 1 600 berättelser långa förskoleuppropet.

I Huddinge vittnar förskollärare och barnskötare om en ohållbar arbetssituation. Barngrupper som ständigt växer, hög ljudnivå och avsaknad av kärnverksamhet.

Så här skriver några av dem:

En efter en bröt vi ihop och blev sjukskrivna

”Jag har såklart haft väldigt fina och givande stunder med barnen (ofta!) men alltid ett hektiskt tempo, aldrig återhämtning, ständigt bultande hjärta och darriga händer. Knappt tid att prata med mina kollegor. 17 2-3-åringar på en väldigt liten yta /…/ En efter en bröt vi ihop och blev sjukskrivna. Satt apatiska på vilan eller grät lite snabbt i byggrummet innan vi ryckte upp oss igen, försökte fokusera på alla framsteg vi ändå gjorde med gruppen.”

Jag möter barn som är så stressade och otrygga att när jag säger att de får vänta så bryter de ihop

”En vecka möter jag en barngrupp som har mött 18 nya pedagoger på 3 år. Gruppen är på cirka 22 barn varav 6 utreds för att få särskilt stöd. Jag möter barn som är så stressade och otrygga att när jag säger att de får vänta så bryter de ihop, skriker och står och hoppar av ilska, stress, panik. Ljudnivån är hög och majoriteten av gruppen är ofokuserad.

Min upplevelse är att vi inte ens har en kärnverksamhet idag

”Politikerna har sagt att vi i förskolan ska ha en kärnverksamhet men vid motfråga vad det innebär har de inte kunnat tala om vad de menar. Min upplevelse är att vi inte ens har en kärnverksamhet idag och att verksamheten kommer att bli ännu mer lidande och det är framför allt barnen som kommer att drabbas. Större barngrupper – fler relationer. Färre personal i barngrupperna.”

Vill synliggöra svenska förskolans kris

Förskoleupproret skriver att syftet med #pressatläge att visa hur förskolechefer, förskollärare och barnskötare i dag inte längre kan upprätthålla kvalitén enligt de lagar och riktlinjer som arbetande inom förskolan är ålagda att följa.