ANNONS

Huddinges logga ska fräschas till

Roger Höglund, kommunikationsdirektör på Huddinge kommun, visar arbetet med att ta fram en uppdaterad grafisk profil.
Roger Höglund, kommunikationsdirektör på Huddinge kommun, visar arbetet med att ta fram en uppdaterad grafisk profil.
Förslaget till den uppdaterade grafiska profilen. Enligt Roger Höglund signalerar den "mod, driv och mångfald".
Förslaget till den uppdaterade grafiska profilen. Enligt Roger Höglund signalerar den "mod, driv och mångfald".
De tre alternativen till Huddinges ­logotyp som presenterades 1947, och där valet föll på den längst till höger.
De tre alternativen till Huddinges ­logotyp som presenterades 1947, och där valet föll på den längst till höger.
Huddinges nuvarande grafiska profil.
Huddinges nuvarande grafiska profil.
Snart ska nya logotypen på plats (bilden är ett montage).
Snart ska nya logotypen på plats (bilden är ett montage).
Flemingsbergs centrums logga från 1975 uppdaterades av konstnären Håkan Bull 2009, och ska föra tankarna till den kulturella mångfalden i området.
Flemingsbergs centrums logga från 1975 uppdaterades av konstnären Håkan Bull 2009, och ska föra tankarna till den kulturella mångfalden i området.
Skogås logga är från 60-talet. "Den är enkel, luftig och tidsmässig för när centrumet först byggdes. Den är väl etablerad och det ligger ett långsiktigt arbete bakom det, säger Bengt Blomqvist.
Skogås logga är från 60-talet. "Den är enkel, luftig och tidsmässig för när centrumet först byggdes. Den är väl etablerad och det ligger ett långsiktigt arbete bakom det, säger Bengt Blomqvist.
Skogås centrum Trångsunds centrum
Trångsund centrum.
Snart ska den gamla skylten i Huddinge centrum bort.
Snart ska den gamla skylten i Huddinge centrum bort.
Snart ska nya logotypen på plats (bilden är ett montage).
Snart ska nya logotypen på plats (bilden är ett montage).
Huddinge kommuns logotyp och grafiska profil är omodern och behöver anpassas till digitala medier.

Senast loggan från 1947 uppdaterades var för åtta år sedan, och nu är det dags igen. Kostnad hittills: 1,3 miljoner kronor.
ANNONS

Gul, brun eller är det möjligtvis guld?

Färgerna i Huddinge kommuns grafiska profil har ställt till det för många verksamheter inom kommunen som har försökt använda den i digital form, eftersom den är anpassad till tryckt material.

Det var 1947 som Huddinge kommuns logotyp introducerades, alltså det heraldiska vapnet och ordbild, med vårdkasen och texten Huddinge.

Under årens lopp har det skett små förändringar och den senaste uppdateringen var 2008.

Nu fräschas den upp igen. I den nya varianten justeras loggan med vårdkasen marginellt, men färgerna ska bli fler och lättare att använda. Ordet kommun föreslås också försvinna så att det enbart står Huddinge.

– Med tanke på den pågående digitala utvecklingen så har behovet att anpassa den grafiska profilen funnits i flera år. I den nuvarande finns det inga digitala anpassningar, det är svårt att använda färgerna på ett kreativt och bra sätt, så vi är tvungna att modifiera av funktionella skäl, säger Roger Höglund, kommunikationsdirektör i Huddinge kommun.

Han menar att det länge har funnits ett missnöje inom kommunens verksamheter kring svårigheterna att använda den nuvarande profilen. Många verksamheter, såsom bibliotek och skolor, har helt enkel valt att inte använda kommunloggan.

– Det är svårt för kommunen att upplevas som en organisation om alla använder olika. Det kostar tid och pengar om alla verksamheter ska sitta och göra sina egna grafiska profiler till olika projekt. Jag tror att bland invånarna är det viktigt att känna igen kommunen som avsändare, säger Roger Höglund.

Josefina Syssner, docent i kultgeografi, har forskat inom kommunala varumärken och hon menar att kommuner i betydligt större grad än tidigare ser över sina kommunikationsstrategier och mål. En del i det kan vara att just uppdatera sin grafiska profil.

ANNONS

– Det vildvuxna sättet att hantera grafiska profiler har förändrats. Visst finns det fortfarande många kommuner som har en flora av olika grafiska profiler och färgpaletter och verksamheter som har sina egna idéer, men det blir allt vanligare att de styrande har en önskan att kommunen ska uppfattas som en sammanhängande organisation, säger hon.

Den digitala utvecklingen ställer också större krav på kommunerna att informera i flera kanaler. Huddinge kommuns hemsida har blivit en viktig kanal att nå ut till sina invånare, och enligt kommunens egna siffror har antalet besökare på sex år ökat från 100 000 till 500 000 per år.

Att synas i social medier har också blivit en viktig informationskanal för kommunen.

– På så sätt kommunicerar man också vilken typ av kommun man önskar vara. Det är viktigt för de egna invånarna, men det kan också vara viktigt om man vill uppfattas som en attraktiv arbetsgivare i konkurrens med andra kommuner, säger Josefina Syssner.

Det är något som också kommunen reflekterat över. Den nya grafiska profilen är tänkt att stå ut i jämförelse med andra kommuners.

– När man sätter kommunens nuvarande logotyp bredvid andra kommuners så försvinner Huddinges. Medan den nya är mycket tydligare och offensiv och signalerar mod, driv och mångfald, säger Roger Höglund.

När kommunstyrelsen sammanträder nästa onsdag ska det beslutas om den nya grafiska profilen ska införas. Går ärendet igenom implementeras ändringen i höst, men med en mjukstart.

Kuvert, kartor och liknande med Huddinges befintliga logga på ska användas upp innan nytt trycks med den nya loggan.

– Tanken är inte att det ska kosta en massa pengar att genomföra det här utan snarare tvärtom så ser vi det i längden som ett förslag som sparar pengar med en effektivare organisation, säger Roger Höglund.

Skyltar i kommunen med den nuvarande loggan kommer inte att bytas ut i det närmaste.

– Det får bli i ett senare skede. Sätts det upp nya skyltar blir det givetvis med den nya profilen, men man får ha respekt för att det här tar tid och det måste ske i den takt vi mäktar med. Det handlar också om en kostnadsfråga, säger Höglund.

Hittills har det kostat runt 1,3 miljoner kronor att ta fram den nya profilen.

Centrumen vill ha sina egna profiler

Engelsk småstad eller kulturell mångfald – i Huddinges lokala centrum vill man hitta sin egen profil. Där finns inga spår av kommunens logga.

För tre år sedan uppdaterades logotypen för Huddinge centrum. Den gröna färgen, så kallad English racing green, ska föra tankarna till en engelsk småstad.

– Gemytligt, personligt och välkomnande är värdeorden som man har arbetat med i Huddinge centrum, säger Bengt Blomqvist, ansvarig för Huges lokala centrumprofiler.

Skylten på taket i Huddinge centrum är fortfarande den gamla blå varianten, men den ska bytas mot den gröna senare under året.

I Flemingsberg gjorde man ett omtag 2009. Då kopplades den lokala konstnären Håkan Bull för att uppdatera loggan från 1975.

– Den är stramare och i linje med arkitekturen som präglar området. Samtidigt visar den en lekfullhet som speglar den brokighet som karakteriserar centrumets utbud och den kulturella mångfalden i området, säger Bengt Blomqvist.

Några inplanerade förändringar på de övriga lokala centrumen i Huddinge är inte på gång. Snarare ser Huge ett värde i att inte ändra i onödan. I Skogås till exempel har logotypen sett likadan ut sedan centrumet byggdes på 1960-talet.

– Den är enkel, luftig och tidsmässig för när centrumet först byggdes. Den är väl etablerad och det ligger ett långsiktigt arbete bakom det. Att hitta på en ny logga är inget man gör på en kafferast, säger Bengt Blomqvist.

ANNONS
Mitt i:s nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Få de bästa lokala nyheterna från Mitt i Huddinge direkt i din inkorg.

Här kan du anmäla dig till fler nyhetsbrev.

Något gick fel. Vänligen prova igen!

Tack! Vi har skickat en bekräftelse till din inkorg.