Huddinge har pondus

Alltför få människor anses känna till Huddinge och vad kommunen står för. När man skulle forma varumärket blev det dock mer känslor än man kunde ana.

Huddinge har en personlighet som är stolt på ett sympatiskt sätt, är inbjudande och trovärdig med en utstrålning av pondus. Ungefär så låter det när kommunen för första gången ska beskriva Huddinge som varumärke.

Vilken person kommer du att tänka på när du hör det?

– Oj, jag vet inte om jag vågar utnämna någon person. Det är lite riskfyllt, då kanske folk inte tycker att det stämmer med den personen. Det får väl bli en uppgift för kommunikationscheferna att fundera på, säger Roger Höglund, kommunikationschef på kommunen.

Det var efter flera olika möten och workshops med bland annat företagare, politiker och tjänstemän som man kom fram till vad Huddinge egentligen var för något.

– I den processen kom det fram olika värderingar och känslor. Det jag förvånades över var hur många mjuka faktorer som dök upp, att Huddinge andas betydligt mer känslor än jag anade, säger Roger Höglund.

Bland annat kom man fram till de olika kärnvärden som Huddinge ska ha; mod, omtänksamhet och mångfald.

Det hela är en del av den satsning som görs för att fler ska få ett bättre grepp om Stockholmskommunen i söder. Under förra våren tog man reda på vad hundratals invånare runt om i länet tyckte om Huddinge, även Huddingeborna fick svara på vad de tyckte.

Det man kände till i kommunen var bland annat Huddinge sjukhus, stora naturområden och Kungens kurva. På minussidan hamnade tankar som ”långt från Stockholm, hög skatt och höghus”.

– Trots att vi har starka områden så är det inte ledande för invånarna eller dem som bor utanför, man kopplar inte ihop det med Huddinge. Det är därför vi måste se över hur vi presenterar oss, säger Roger Höglund.

Hur bygget av varumärket slutar är svårt att veta i dag, men det ska märkas i kommunens kommunikation utåt.

– Det blir en röd tråd för alla att hålla i när vi kommunicerar med invånarna, ett slags inspiration för de 6 000 anställda som jobbar i kommunen, säger Roger Höglund.

Förslaget på varumärket ska snart ut på remiss i nämnderna.

Fakta

Huddinges själ

Stolt på ett sympatiskt och positivt sätt. Utstrålar framtidstro och optimism.

Inbjudande öppen, välkomnande och folklig.

Aktuell och modern och har koll på utvecklingen.

Trovärdig och saklig, utstrålar pondus.

Källa: Huddinge kommun