Huge ersätter inte bestulna

Nästan ett halvår har gått sedan hyresgäster bestals under ett stambyte. Fortfarande har man inte sett röken av någon ersättning. Nu har Huge skjutit över frågan till entreprenören.

Under stambytet i höghuset i Masmo i början av november i fjol blev flera hyresgäster av med värdesaker, bland annat kontanter och dyra guldföremål. Flera polisanmälningar gjordes av de drabbade och det kommunala bostadsbolaget Huge uppgav att man kände till minst sju fall av anmälda stölder.

Huge hade också skickat ut brev och varnat hyresgästerna om att det skett stölder, och uppmanade att gömma värdesaker och låsa dörren.

Efter att Mitt i uppmärksammat stöldvågen under stambytet skulle Huge och den anlitade entreprenören se över en möjlig ersättning till hyresgästerna.

– Det pågår en diskussion mellan Huge och entreprenören om hur vi kan ersätta drabbade hyresgäster, sa distriktschefen Bengt Backman till tidningen då.

Men enligt ett brev som gått ut till hyresgäster i det nu stambytta huset så ska hela ansvarsfrågan i stället skötas av byggföretaget Temacus som anlitades av Huge.

Där är man i dag fåordig om huruvida det blir någon ersättning till hyresgästerna.

– Vårt försäkringsbolag tittar på det här nu. Det har skett inbrottsstölder där, mer kan jag inte säga, säger Teddy de Wrang, projektledare på Temacus.

En del hyresgäster har dock börjat tröttna. De har polisanmält stölderna men hemförsäkringen täcker inte stölder under stambyte eftersom dörrarna då inte är låsta.

– Vi är flera i huset som är upprörda för att det aldrig händer något. Får jag ingen ersättning så gör jag en stämningsansökan, säger hyresgästen Inger Tillgren, som blev av med en guldklocka som var värd 25 000 kronor under stambytet.