Hus i Helenelund hetast

1920-tal, färdigt att flytta in och läge: Helenelund.

Kombinationen av dessa framgångsfaktorer gav annonsen för en villa på Pilvägen över 3 000 visningar på Hemnet – och gjorde den till Sollentunas mest klickade objekt.

Helenelund är hett på Sollentunas bostadsmarknad.

På tio i topp-listan över de mest klickade objekten på mäklarsajten Hemnet finns inte mindre än fem i Helenelund, Fågelsången inräknat.

– Det är ett område på frammarsch. Många som jobbar i Kista letar efter hus i Helenelund, de vill kunna cykla till jobbet. Kommunikationerna är bra redan i dag, och diskussionerna om att förlänga tvärbanan dit, och att bygga ett nytt centrum, gör att det är ett område som har framtiden för sig, säger fastighetsmäklaren Per Klint på Skandiamäklarna.

Han befinner sig mitt i försäljningen av det objekt som toppar listan: en 1920-talsvilla med 6 rum på Pilvägen. Och intresset sträckte sig längre än till själva annonsen.

– Det var väldigt mycket folk på visningen.

Varför tror du att den här villan är så populär?

– Det är den här stilen som tilltalar den stora målgruppen – stilrent iordninggjorda 20-talshus. Det finns det inte så många av i Sollentuna, här är 30-talshusen vanligare, säger Per Klint.

En annan nyckelfaktor som gör Helenelund intressant för spekulanterna är prisläget.

– Edsviken är det mest attraktiva området i Sollentuna men det är också dyrare. Då börjar fler titta på Helenelund i stället, säger Siv Johansson på Fastighetsbyrån som håller på att sälja en villa på Amorinavägen.

De tio mest klickade objekten i Sollentuna på Hemnet under de två sista veckorna i september spänner mellan cirka 1 300 och 3 200 visningar.

– Det är mycket trafik och visar på ett stort intresse. Generellt är det så att intresset för villor och bostadsrätter följer kalenderåret utifrån semestrar och ledigheter. Vi ser en peak i augusti varje år, när sommarmånaderna börjar gå mot sitt slut, säger Moa Jegers, pressansvarig på Hemnet.

Det mest klickade objektet i Sverige under motsvarande period – en egen skärgårdsö i Haninge – fick omkring 13 000 klick.

– När det kommer upp i de nivåerna handlar det om spektakulära objekt som får mycket uppmärksamhet i media, säger Moa Jegers.

Fakta

3 191 klick för villan i topp

Mest klickade objekt i Sollentuna 17 september till 1 oktober

Källa: Hemnet