Husman – den nya hämtmaten

Pizza, sushi och thai har varit hämtmat länge. Men kräsmagade kunder vill ha mer att välja på.

Nu satsar krogarna på att sälja över disk. Wallenbergare och långkok hör till storsäljarna.

Vid 18-tiden en vardag droppar en jämn ström av kunder in på Mom på Nybrogatan som skyltar med ”Vällagad mat av högsta kvalitet för avhämtning”. De köper med sig middagsmat, rätter som laxpudding, kåldolmar och annan husmanskost.

– Många säger att de är trötta på indiskt, sushi och thaimat, säger Charlotta Grimfors som står bakom disken.

Kunderna är oftast kontorsfolk som jobbar i närheten. På förmiddagarna köper de lunch och på eftermiddagen och kvällen hämtar de med sig middag. Då kommer också fler stressade barnfamiljer.

60 procent tar maten med sig. Rätterna kostar runt 90 kronor, oavsett om man äter på plats eller hämtar hem i låda.

Maten kommer från restaurangen på Wermdö golfklubb och körs dagligen in till stan. Men allt fler vanliga krogar har på senare år börjat med försäljning över disk i butiker som ligger i anslutning till krogen. Där säljs charkuterier, ostar och inte minst mat från restaurangens kök.

Till dem hör nyöppnade Taverna Brillo där butiksansvarige Rolf Nilsson ser flera orsaker till det.

– Stockholm växer ju fort. Alla som bor i länet vill in till stan och vi ligger i centrum. Och folk har fått ändrade vanor. De älskar att se på matlagningsteve och har dyra kök. Men de äter färdigmat.

Den som handlar i hans butik kan köpa med sig charkuterier, ostar och exempelvis italiensk osso buco som tillretts i restaurangköket. Eller förgylla sin egen mat med krogens fonder och buljonger.

Köttbaren på Tegnérgatan har också en butik som sedan hösten 2011 säljer dagens långkok över disk. Idén är dock främst att erbjuda högklassigt restaurangkött till privatkunder. Liksom kryddblandningar, såser och marinader att anrätta det med.

– Kunderna vill gärna laga själva, men kan behöva lite hjälp. Varje helg har vi en helgpåse med alla ingredienser och allt man behöver göra är att läsa på den lilla lappen som följer, säger Danyel Couet som driver Köttbaren tillsammans med Melker Andersson.

För krögarna är delin och butiken förstås ett sätt att tjäna pengar. Mat som säljs över disk har ofta samma pris som på tallrik men belastas inte med kostnader för servis, linne och disk. Och krögaren kan använda sitt kök även när det inte är högtryck i matsalen.

– Det är klart att vi inte gör det här för att vi är snälla, säger Rolf Nilsson på Taverna Brillo. På sikt tror jag att det här kan bli väldigt lönsamt.

De flesta som startat butik och deli i anslutning till sina krogar hör till stora koncerner. Köttbaren ingår till exempel i F12-gruppen, med krogar som Grill, Brasserie Rouge och Villa Godthem.

– Det finns ju ekonomiska intressen i allt människor gör, säger Danyel Couet. Vi hade nog inte tanken ett en köttbutik skulle säkra våra pensioner. Men visst, vi kanske har lite mer muskler än förstagångskrögarna.

Folk älskar att se på matlagningsteve och har dyra kök. Men de äter färdigmat.rolf nilsson, taverna brillo

Fakta

Krogar som säljer hämtmat

Proviant, Sturegatan.

Mom, Nybrogatan 40.

Motwalls, Roslagsgatan 20.

Köttbaren, Tegnérgatan 32.

Haga Deli, Hagagatan 18.

Taverna Brillo, Humlegårdsgatan 19.