Hyresgäster rasar över sopkaos och dålig skötsel

Boende i Vårberg är arga på hyresvärd för denne missköter sina lägenheter. Göran och Nabil Haddad är på bilderna. trasigt fönste, sedan ett halvår. Foto: Anna Z Ek
Nabil Haddads fönster förblev olagat i över fyra månader.
Ventilationen fungerar dåligt, soporna svämmar över och trasig inredning förblir olagad.
Nu har hyresgästerna tröttnat. De kräver bättring av nya ägaren till bostadshuset som sitter ihop med Vårbergs centrumgalleria.

Den 23 juli kastade någon in en sten genom fönstret till Nabil Haddads lägenhet på Fjärdholmsgränd. I slutet av november var hålet i ytterfönstret kvar – trots att han upprepade gånger bett fastighetsägaren att laga det.

Till slut ringde han till Mitt i Söderort.

– Nu har vintern kommit och hålet gör lägenheten kall, berättade han uppgivet i telefon.

Mitt i besökte Nabil Haddad och kontaktade sedan Jean Uckardas, representant för fastighetsägaren Fastighets AB Fjärdholmsgränd. Varför dröjer lagningen, frågade Mitt i. Några dagar senare var en hantverkare på väg.

Men det finns andra brister, som gäller hela bostadshuset. Vi träffar Nabil Haddad och tio andra upprörda hyresgäster för att prata om problemen i huset, som rymmer cirka 75 lägenheter och sitter ihop med centrumgallerian i Vårberg.

Boende i Vårberg är arga på hyresvärd för denne missköter sina lägenheter.

Bostadshuset, med adress Fjärdholmsgränd och Vårbergstorget, sitter ihop med Vårberg centrum. Foto: Anna Z Ek

Fram till den 30 april ägde fastighetsbolaget Agora både gallerian och bostadshuset, via dotterbolaget Fastighets AB Fjärdholmsgränd. Då sålde man hela komplexet. Bolaget som äger fastigheten heter visserligen fortfarande Fastighets AB Fjärdholmsgränd, men ny ägare är Aziz Shawki, och även Jean Uckardas sitter med i styrelsen.

Det var ett i en lång rad av täta ägarbyten. Någon tydlig information om det gick inte ut till hyresgästerna. De fick reda på ägarbytet ryktesvis och i många fall på ett drastiskt sätt.

Vi som har autogiro fick reda på ägarbytet genom att vi hamnade hos inkasso.

Göran Andersson

– Vi som har autogiro fick reda på ägarbytet genom att vi hamnade hos inkasso. Autogirot slutade nämligen fungera, så våra betalningar gick inte igenom. Vi kopplade in hyresgästföreningen som redde ut det här med den nya ägaren, berättar Göran Andersson som har bott i huset i 30 år.

Underhållet av huset har försummats i många år, av olika ägare. Hyresgästerna berättar om kylskåp och frysar som fungerar dåligt, om trasiga köksluckor och golvplattor som spricker.

Boende i Vårberg är arga på hyresvärd för denne missköter sina lägenheter. Göran och Nabil Haddad visar bristen på ventilation i köket. Foto: Anna Z Ek

Nabil Haddad visar den bristfälliga ventilationen i sitt kök. Foto: Anna Z Ek

Alla är också upprörda över den dåliga ventilationen i köken och badrummen. 2017 konstaterades stora brister vid en obligatorisk besiktning, enligt Tofic Qureshi, som var vaktmästare under Agoras tid.

–  Agora ålades att åtgärda ventilationen, men gjorde ingenting innan de sålde. Enligt reglerna går kravet vidare till den nya ägaren om huset säljs, säger han.

Men hittills har den nya ägaren inte agerat. Vi går upp i Nabil Haddads lägenhet. Där visar han ett gapande hål i köksskåpet över spisen.

– Det är jätteallvarligt att ventilationen inte fungerar. Luften är dålig och det finns risk att det sprids fukt, säger han.

Zahvaa Kadhim visar bilder av samma problem i sitt kök. Här finns också trasiga golvplattor och ett kylskåp och frys som fungerar uselt.

– När jag visade det fick jag svaret att jag själv får köpa en ny frys och kyl. Men värden är skyldig att betala, säger hon upprört.

Boende i Vårberg är arga på hyresvärd för denne missköter sina lägenheter. Göran Andersson och Nabil Haddad visar sopberget. Foto: Anna Z Ek

Göran Andersson och Nabil Haddad vid sopnedkastet som ska räcka till cirka 75 hushåll. Foto: Anna Z Ek

Nabil Haddad och Göran Andersson tar oss med till parkeringsplatsen, som vetter mot Fjärdholmsgränd. Där finns husets enda sopnedkast. Det räcker inte till 75 lägenheter, så mängder av påsar står staplade runtomkring.

– På lördagar och söndagar blir det ett riktigt berg. Fåglarna kommer hit och river ut innehållet, säger Nabil Haddad.

Han och de andra hyresgästerna kräver att den nya ägaren tar tag i husets alla problem.

– Vi betalar hyra och har rätt till underhåll av huset. De får inte bara lägga pengarna i fickan, säger Nabil Haddad.

Boende i Vårberg är arga på hyresvärd för denne missköter sina lägenheter. Göran Andersson och Nabil Haddad är på bilderna. Foto: Anna Z Ek

Nabil Haddad har bott i huset i 20 år, Göran Andersson i 30 år. De har sett många ägare komma och gå. Foto: Anna Z Ek

Boende i Vårberg är arga på hyresvärd för denne missköter sina lägenheter.

Det stora hålet i ytterglaset gjorde Nabil Haddad lägenhet kall. Först efter fyra månader lagades det. Foto: Anna Z Ek

Fakta

Protokoll från besiktningar saknas

OVK, obligatorisk ventilationskontroll, ska göras regelbundet i alla byggnader. Syftet är att kontrollera att inomhusklimatet är bra och att ventilationen fungerar.

Fastigheten Vårholmen 4 (där både centrumgallerian och bostadshuset på Fjärdholmgränd ingår) ska ovk-besiktigas vart tredje år.

Besiktningsmannen är enligt lag skyldig att skicka in protokollet till stadsbyggnadskontorets bygglovsenhet. Ändå har inget protokoll kommit in angående Vårholmen 4 sedan 2011. Protokoll saknas alltså för 2014 och 2017.

Källa: Stadsbyggnadskontoret