Hyresgäster vill inte frysa ännu en vinter

Elisabeth Lindblom är en av hyresgästerna som tröttnat på kalla lägenheter.
Elisabeth Lindblom är en av hyresgästerna som tröttnat på kalla lägenheter.
Förra vintern frös många hyresgäster i sina hem i Smedby. Sammanlagt skrev 154 invånare på protestlistor för att få upp värmen.

Nu har flera det kallt igen.

Det var under renoveringen och förnyelsen av hyresradhusen på Ryttargatan och Sadelgatan som hyresgästerna fick ett nytt värmesystem. Det skulle reglera värmen i elementen. Som minst skulle det vara 20 grader och som högst 22 grader. Ändringen gjordes för att det enligt hyresvärden Väsbyhem länge hade varit väldigt varmt, uppemot 25 grader eller mer, i flera lägenheter.

Men plötsligt fick många det kallare i sina bostäder. 154 personer skrev i våras på protestlistor där de ville få upp värmen hemma. De krävde ett möte med Väsbyhem, som nekade.

– Det fanns ingen anledning. Vi hade ju redan innan mötet kom på tal genom informationsblad berättat för hyresgästerna om att det kunde bli kallt i en del element efter att vi hade bytt fjärrvärmesystem. Man kan lufta elementen, säger Jan Hedberg.

Elisabeth Lindblom, som har bott i Smedby i flera år, säger att hon tidigare gjorde en felanmälan till Väsbyhem men att hon nu har fått kalla golv igen.

– Jag är inte den som brukar höja rösten i första taget. Men nu har det gått så långt att Väsbyhem måste inse att golven är för kalla, säger Elisabeth Lindblom som nu skaffat sig en liten oljelampa för att få upp värmen i delar av lägenheten.

Jan Hedberg säger att man ska göra en felanmälan vid temperaturer under 20 grader.

– Men blir det varmare än 22 grader kostar det oss mycket och det hamnar i slutändan på hyrorna, säger Jan Hedberg.

Han förklarar att termostaten slår av elementen när temperaturen är minst 23 grader. När temperaturen i rummet sjunker ner mot 20 grader slår elementen på.

Hyresgäster har berättat att när de har felanmält en kall lägenhet har kvarters­värden kommit senare på dagen då det blivit varmare.

– Men boka en tidig tid på morgonen. Då gör vi mätningen som den ska utföras och vidtar åtgärder om det behövs, säger Jan Hedberg.