Hyresvärd vill ha betalt för slitage

Slitaget ska inte ersättas, menar P-O Brogren, från hyresgästföreningen. Wasfi och Vian Mayi håller med.
Slitaget ska inte ersättas, menar P-O Brogren, från hyresgästföreningen. Wasfi och Vian Mayi håller med.
40 000 kronor vill hyresvärden Graflunds ha från familjen Mayi. Anledningen: Normalt slitage i lägenheten.

Hyresgästföreningen anser att familjen inte ska gå med på kravet.

– Det är orättvist att vi ska fixa lägenheten. Den var sliten när vi flyttade in och nu får vi stå för alla kostnader, säger Wasfi Mayi.

Han och hans fru Vian Mayi flyttade till lägenheten på Bäckgårdsvägen i Vårby för 16 år sedan. Bostaden var redan då sliten, menar de. Tapeterna hade inte bytts sedan huset byggdes i början av 70-talet och i taket fanns en fuktskada.

– Vi har under åren klagat på allt möjligt. Men hyresvärden har bara ryckt på axlarna och ingenting har fixats, säger Vian Mayi.

Hyresvärden är Graflunds, som tog över husen på ena sidan Bäckgårdsvägen från fastighetsbolaget Huge för flera år sedan. Familjen, som nu ska flytta till en större bostad, fick en chock när en kvinna från Graflunds kom på besiktning.

– Hon sa att vi måste tapetsera om överallt, måla om taken, byta ut skåpsluckorna. Och så fick vi en räkning på nästan 40 000 kronor.

Vian Mayi skakar på huvudet. Hon och hennes man vände sig till Graflunds med inställningen att ersätta det som räknades som skador. Men normalt slitage vill de inte betala för och tänker bestrida det.

– Graflund sa att det står i kontraktet att vi ska ta kostnader även för slitage. Men det står ingenting om det, ingenting, säger Wasfi Mayi.

Han visar kontraktet, där det inte står något om ersättningsskyldigheter. Han tar också fram andra papper som Graflunds nu skickat till familjen, papper familjen menar att de aldrig sett förut.

Det är en överenskommelse mellan Graflunds och Hyresgästföreningen, där det står att hyresgäster som inte anmäler att de önskar underhåll inte heller får något sådant. Och att de då i stället får en lägre hyra.

– Ingen som bor i området har sett de där papperen förut. Graflunds utnyttjar oss. Andra som bor här har varit med om samma sak, men många hyresgäster bara betalar för vi invandrare vågar inte klaga, säger familjens granne Nurhan Tas.

Anitha Wretling vid Graflunds menar att underhållet bröts ut för att hålla nere kostnaderna för hyresgästerna. Hon har tidigare stött på efterkrav i storleken som familjen Mayi nu drabbats av. Enligt henne ska lägenheten lämnas i det ytskick som var när personerna flyttade in.

Men om lägenheten var sliten vid inflyttningen?

– Det är osannolikt. Då var den i bra skick, det får vi utgå ifrån att man hade koll på då. Nu fasar vi ut det här systemet, då det är ett sorgligt system som inte fungerar.

Enligt Anitha Wretling finns en förhandlingsklausul i hyreskontraktet. Genom klausulen förbinder sig hyresgästen att följa de överenskommelser som kan träffas mellan fastighetsägare och hyresgästförening.

Det finns en klausul på familjen Mayis avtal, där det står precis som Anitha Wretling säger.

Men en klausul räcker inte för att hyresgästen ska bli ersättningsskyldig för normalt slitage, menar P-O Brogren vid Hyresgästföreningen.

– Nej, klausulen reglerar bara skador som hyresgäster ska ersätta. Klausulen väldigt luddigt formulerad, men de kan inte heller tvingas måla taken – även om taken är målade för länge sedan kan ingen tvinga hyresgästen att måla dem.

I hyreslagen står det heller inte att hyresgästen är skyldig till att betala för normalt slitage.

Han menar vidare att det måste finnas besiktningsprotokoll som visar hur lägenhetens skick var när familjen flyttade in.

– Det verkar inte finnas. Och överenskommelsen mellan Graf­lunds och Hyresgästföreningen ska hyresgästen också ha skrivit på för att det ska gälla. Och familjen har inte skrivit på, säger P-O Brogren.