Hyresvärd varnar för bedragare i fastigheter

Bedragare låtsas vara utsända för att byta lås för att bli insläppta i lägenheter.
Bedragare låtsas vara utsända för att byta lås för att bli insläppta i lägenheter.
Stockholmshem varnar för bedragare. Detta efter en ny anmälan från Skarpnäck om personer som låtas utföra tjänster åt bostadsföretaget för att bli insläppta i lägenheter.
– Det finns sätt att verifiera att någon jobbar för oss, berättar Elsa Hellström på Stockholmshem.

Boende hos Stockholmshem i distrikt sydöst, som omfattar Skarpnäck, Farsta, Enskede och närliggande områden, har fått hem ett varnande brev från bostadsföretagets förvaltningsavdelning i distriktet.

Varningen handlar om att Stockholmshem, som är hyresvärd åt 50 000 människor i huvudstaden, har fått in en anmälan från Skarpnäck om personer som lurar sig in i lägenheter.

Bedragarnas tillvägagångssätt är att säga att de samarbetar med Stockholmshem och ska utföra ett låsbyte i lägenheten. 

– Det är inget utbrett problem just nu, men vi tar alltid sådana säkerhetsincidenter på allvar, berättar Elsa Hellström, kommunikatör på Stockholmshem.

Bättre teknik har gjort det ovanligare

Hon förklarar att det inte är något nytt fenomen.

– Det här är något som händer med jämna mellanrum, vi har inte märkt någon speciell ökning nu i sommar. 

Enligt Hellström har snarare bättre teknik gjort liknande händelser mer sällsynta på senare tid.

– I takt med att vi installerar elektroniska inpasseringssystem i våra fastigheter märker vår kundtjänst att vi får färre sådana här rapporter eftersom det gör det svårare för obehöriga att komma in.

Bostadsföretaget är dock självklart ändå måna om att minimera risken för att någon ska råka illa ut. Därför har de gått ut med en varning och några tips på hur man kan verifiera att någon jobbar för Stockholmshem.

Så vet du om någon jobbar för Stockholmshem

– Vi som jobbar på Stockholmshem bär profilkläder och kan alltid legitimera oss. Våra entreprenörer bokar alltid tid innan de kommer, de kommer aldrig oanmälda, förklarar Hellström. 

Dessutom säljer de aldrig några produkter genom dörrknackning och ber heller aldrig om kontant betalning, utan fakturerar alltid efteråt.