I år ska cykelvägarna vara isfria

Vintercyklisten Anton Colldén.
Vintercyklisten Anton Colldén.
Sopsaltaren är igång i Spånga.
Sopsaltaren är igång i Spånga.

Allt fler Spångabor cykelpendlar och antalet vintercyklister i stan har ökat med 30 procent på två år. Staden lovar att cykelstråken ska vara halkfria hela vintern – trots problem förra säsongen. Dessutom får Spångavägen ny asfalt och i Bromsten byggs cykelväg för 28 miljoner kronor.

Klockan är strax efter 13 när Hampus Inerud kör sin sopsaltare längs Spångavägen. Den kraftiga sopborsten tar bort skräp och frost och längst bak sprutar saltlaken ut. Den smälter is så länge det är varmare än åtta minusgrader.

Hampus Inerud och hans kollegor kör i skift. Morgonpasset börjar vid tresnåret, för att allt ska vara klart någon gång mellan klockan sex och sju. Sedan är det dags att köra igen efter lunch för att hinna färdigt innan pendlarna ska hem framåt 15-tiden.

En av Spångas vintercyklister är Anton Colldén. Han använder sin tvåhjuling för transport och motion och är nöjd med cykelvägarna i stadsdelen.

– Men det vore bra om folk slutade parkera sina bilar på cykelvägarna och slutade använda dem som avställningsytor, säger han.

Just i dag använder han Spångavägen som motionsspår, men överväger att börja cykelpendla till plugget på KTH.

– Jag ska bara hitta en bra väg dit, säger han.

Spångavägen är ett av Stockholms prioriterade cykelstråk. Det innebär att cykelvägen ska hålla samma standard som trafikleder och vara trafiksäker oavsett årstid. Metoden att sopsalta i stället för traditionell plogning testades skarpt förra säsongen. Då fick den en hel del kritik för att inte fungera tillräckligt bra. Jon Jogensjö, hängiven cykelpendlare från Hässelby och cykelbloggare, var en av dem som rapporterade flera brister på det prioriterade cykelstråket från västerort.

Förra veckan tog han sig ut för att särskilt besiktiga cykelstråken i västerort. På många ställen var endast halva cykelbanan halkbekämpad. På vissa håll, till exempel på Drottningholmsvägen i höjd med Abrahamsberg, finns stora vattensamlingar som fryser och blir farliga.

– Det var ungefär samma problem hela förra vintern och det är oroväckande att jag ser samma problem nu, säger Jon Jogensjö.

Pye Seaton, handläggare på trafikkontoret, tror att halka på stråken i början av säsongen kan bero på nya entreprenörer.

– Här finns en mänsklig faktor, säger Pye Seaton.

Dessutom ansvarar Trafikverket, trafikkontoret och stadsdelsförvaltningen för olika vägar i staden.

Riskerar inte det att man missar vissa sträckor?

– Det kan man tycka, men vår förvaltning är styrd av politikerna som har bestämt detta och därför kan jag inte kommentera det. Vi ser till att gränserna ska vara halkbekämpade, säger Pye Seaton.

Anders Englesson är ytterligare en av Spångas cykelpendlare. Han är dessutom ett av Stockholms cykelombud – cyklister som på eget initiativ gått samman för att rapportera in fel och brister längs en viss cykelsträcka.

– Det finns en del kvar att göra när det gäller cykelvägarna. Politikerna pratar mycket, men när det ska till handling händer inte så mycket. Ofta är cykelvägarna smala och delas på ett otydligt sätt med gångtrafikanter. Och många vägar är dåligt plogade, säger han.

Anders Englesson vill också se fler cykelbanor i centrala Spånga.

– Det märks tydligt att Spånga är byggt för biltrafik. Det är svårt att ta sig genom och förbi Spånga på cykel.

Trots problemen: cykeln är det bästa transportmedlet, enligt Anders Englesson.

– Jag vet på två minuter när vilken tid jag kommer till jobbet. Så är det inte när man åker kollektivt. Och de dagar det känns motigt tänker jag bara på bilköer eller pendeltågsstrul så känns det bättre.

Kjell Welin sätter sig också på cykeln på vintern. Han tycker att Spångas cykelbanor fungerar bra.

– Fast det ska jag kanske inte säga, för då slutar de väl underhålla cykelvägarna, säger han och skrattar.

Fakta

Sopsaltning på gott och ont

Fördelar

Bättre framkomlighet.

Färre halkolyckor.

Färre fallolyckor utan grus.

Mindre grus i brunnar.

Nackdelar

Risk för återfrysning.

Klarar bara ner till åtta minus.

Saltet kan orsaka rost.

Plogning krävs vid mycket snö.

Källa: Stockholms stad
Fakta

Bromstensvägen får cykelbana

I dag finns ingen cykelbana längs Bromstensvägen. Om drygt ett år ska trafikkontoret därför bygga en dubbelriktad gång- och cykelbana på Bromstensvägen mellan Spångavägen och Gamla Bromstensvägen. Beräknad kostnad är 28 miljoner kronor.

Just nu får dessutom cykelvägen längs Spångavägen ny asfalt.

Arbetet blir klart i början av nästa år. Beräknad kostnad är mellan fyra och fem miljoner kronor.

Källa: Stockholms stad